Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Parkeerplaats soms duurder dan vliegen

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 534 
|
 Telegraaf 
Parkeerplaats soms duurder dan vliegen

TWEE WEKEN IN SCHIPHOLGARAGE NU AL 100 EURO

door Arnold Burlage

SCHIPHOL, donderdag
    Parkeren op Schiphol wordt zo langzamerhand onbetaalbaar. De luchthaven verhoogt de tarieven vanaf 1 januari met 10 procent. Twee weken je auto stallen bij de luchthaven komt daarmee op 100 euro. Dat is dertig tot veertig euro meer dan in Rotterdam of Eindhoven.

      Vertegenwoordigers van binnen en buitenlandse vliegmaatschappijen zijn woedend over de verhogingen, waarin zij machtsmisbruik van de al lang bekritiseerde monopoliepositie zien. De luchtvaartmaatschappijen zijn overvallen door de onverhoedse tariefverhoging.

Openbaar vervoer

      Vooral vakantiegangers worden als langparkeerders de dupe van de prijsstijging. Voor de vroege en late vluchten op Schiphol – uitgerekend de piek van de vakantievluchten – bestaat geen alternatief voor de auto, omdat de luchthaven dan nog niet met openbaar vervoer is te bereiken.

    Passagiers betalen op Schiphol de hoogste parkeertarieven van Europa. De luchthaven incasseert met ruim 70 miljoen euro aan parkeergelden jaarlijks meer dan de stad Amsterdam, weten insiders.

          „De luchthaven blijft de winsten straffeloos opschroeven of op peil houden, terwijl hun klanten, de vliegbedrijven, in de kosten moeten blijven snoeien om in de lucht te blijven. Intussen betaalt de passagier het gelag”, zo menen vertegenwoordigers bij de Barin, de organisatie van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen.

Voordeel

      Het wordt voor vakantiegangers dan ook steeds lucratiever om voor een vakantie vluchten van de regionale luchthavens, zoals Rotterdam en Eindhoven, te boeken. Parkeren bij die velden kan vele tientallen euro’s voordeel opleveren.

    Langparkeerders gaan op Schiphol vanaf de vierde dag boven op het standaardtarief van 50 euro per dag 5,50 euro betalen. Dat is 10% meer dan op dit moment. Voor een vakantie van twee weken moet voor een auto meer dan 100 euro worden neergeteld.
    Voor kort parkeren wordt het maximale tarief per dag voor de eerste drie dagen verhoogd naar 26 euro (was 24 euro). Vanaf de vierde dag wordt het dagtarief 15 euro (was 12,50 euro).

    Op Rotterdam Airport kost kort parkeren 25 euro per dag, maar voor twee weken zijn reizigers met 58 euro bijna de helft voordeliger uit dan op Schiphol. Eindhoven Airport is met 23 euro het goedkoopst, maar met lang parkeren duurder dan Rotterdam; 43 euro voor de 1e week en daarna euro per dag.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J. de Jong uit Uitgeest

In de 2e kamer wordt al serieus overwogen om deze monopolist ook nog eens tot een volledig eigen entiteit te maken en wel als zelfstandige Gemeente(!). Dan kan de regio Kennemerland meteen het al onderbemande politiekorps laten opslorpen en mag men voor een rechtsgang straks achter aansluiten in Amsterdam. Wat meer regionaal bewustzijn zou in IJmond /Kennemerland bepaald geen luxe zijn!

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Dit bericht sluit naadloos aan bij de eerdere uitstekende analyse door de voorzitter van PVRC Erwin von der Meer, van de mainport Schiphol als een mythe!
Wat de kernactiviteit vliegen zou behoren te zijn is deze allang vervangen door de inkomstenbronnen Onroerendgoed, Parkeergelden en winkels.
Nu mogen de reizigers uit eigen land ook nog eens opdraaien voor de winst van de aandeelhouders van Schiphol. Ik herinner mij goed, dat oud tweede kamerlid van Gijzel ooit zei: De nederlanders kunnen gewoon blijven vliegen. Er zijn veel andere mogelijkheden om schiphol aan zijn grenzen te houden. (Al vind ik zelf, dat aan uitwassen in het consumentisme, de nederlander wel wat bewuster met de milieugrenzen zou mogen omgaan. Hef dan maar over heel europa een milieutoeslag b.v.)
JanGriese