Paniek om rapport Van Vollenhoven
SCHIPHOL - Het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het ongeluk van Turkish Airlines dat eind maart moet verschijnen, kan de capaciteit van de luchthaven Schiphol bedreigen.
Het toestel van Turkish Airlines dat een jaar geleden neerstortte, moest een scherpe bocht boven Zaandam maken om in de aanvliegroute van de Polderbaan te komen. ,,Die bocht zou te scherp zijn geweest en het toestel kwam daardoor te laat in de aanvliegroute (pas ter hoogte van het Noordzeekanaal), wat voor de automatische piloot mogelijk een probleem was’‘, heeft luchtvaartjurist Frans Vreede van het Rotterdamse advocatenkantoor AKD gehoord.
Het concept eindrapport van de onderzoeksraad heeft hij niet zelf in bezit. Vreede: ,,Piloten hebben mij verteld dat deze door de luchtverkeersleiding opgegeven routes dagelijkse kost zijn, maar de KLM en Schiphol zijn nu wel redelijk in paniek omdat een andere manier van aanvliegen betekent dat er minder toestellen op een baan kunnen landen. Dat heeft gevolgen voor de capaciteit van Schiphol.’’
Bij Schiphol wordt zoveel mogelijk op de Polderbaan en Kaagbaan gevlogen. Bij de landingen is sprake van een weefpatroon, waarbij snelle vliegtuigen nog op het laatste moment met een scherpe bocht op de landingsroute komen. ,,De betrokkenen zullen zeker bezwaren indienen bij de onderzoeksraad en daarna is het aan de commissie van Van Vollenhoven om te kijken of veiligheid zwaarder weegt dan het economisch belang. Van Vollenhoven staat altijd voor veiligheid’‘, weet Vreede.
Een gevolg zou kunnen zijn dat vaker twee landingsbanen moeten worden ingezet. Een verschil is wel dat de Turkse piloten volledig op de automatische piloot landden en de meeste piloten van maatschappijen als de KLM dat op de hand doen.
Al eerder lekte uit dat vooral vliegtuigbouwer Boeing in het rapport de schuld krijgt van het ongeval omdat een hoogtemeter niet goed werkte. De kapotte hoogtemeter was gekoppeld aan de automatische piloot. Omdat die meldde dat de grond al was bereikt, werd het gas dichtgedraaid en zakte het toestel razendsnel. ,,De fout van Boeing is dat de hoogtemeters geen gegevens uitwisselen. Daardoor kon de kapotte meter zulke grote gevolgen hebben’‘, benadrukt Vrede, die met Amerikaanse collega’s voor 21 slachtoffers van het ongeval procedeert.
Na het ongeval waarschuwde Boeing om bij problemen met de hoogtemeter in de Boeing 737-800 niet te landen op de automatische piloot. Wat de vliegtuigbouwer heeft gedaan ter verbetering kan een woordvoerder niet zeggen. Omdat het onderzoek nog niet is afgerond, mogen betrokkenen niet op de zaak ingaan. Volgens Vreede is Boeing bezig alle hoogtemeters te vervangen. ,,Ook wordt gewerkt aan een aanpassing van de software, zodat de meters wel gegevens uitwisselen. Die toezegging hebben we op papier.’’
Haarlemmermeer is nog in gesprek met het ministerie over de miljoen euro die de gemeente heeft uitgegeven aan de opvang van slachtoffers. Dat wordt gesproken betekent volgens een woordvoerder dat de deur niet helemaal op slot zit. Voor de zomer komt er uitsluitsel.