Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Paleisrevolutie binnen Air-France / KLM

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 711 
|
 Haarlems Dagblad 
Paleisrevolutie binnen Air-France / KLM

De blijvend slechte prestaties van de Air France-KLM groep hebben topman Pierre-Henri Gourgeon de kop gekost. De oud-topmannen Jean-Cyril Spinetta en Leo van Wijk gaan nu een nieuwe strategie uitzetten.

Dat maakte het concern maandagavond bekend na een lange middag topoverleg in Parijs. Al de hele dag hing het ontslag van Gourgeon in de lucht. Gourgeon zou een verschil van mening hebben met Air France-KLM voorzitter Jean-Cyril Spinetta, van wie verwacht werd dat hij zijn functie neer zou leggen om plaats te maken voor Gourgeon als hoofd van de holding. Van Wijk (foto) is vice-voorzitter van de groep en voorzitter van Sky Team en voor de fusie van de topman van de KLM.

In de Franse media, die het hadden over een paleisrevolutie, werd tevens opgemerkt dat de Nederlanders genoeg hadden van de trage saneringen bij Air France. De afgelopen twee jaar maakte het concern dik verlies, maar draaide KLM wel met winst. KLM is veel efficiënter na eerdere saneringen. Tevens waren personeelsleden zo flexibel dat ze tijdelijk ook ander werk accepteerden. In Frankrijk is zoiets door de sterke macht van de vakbonden ondenkbaar.

Dit boekjaar begon opnieuw slecht met een verlies van 197 miljoen euro. Over het hele jaar werd wel winst verwacht, maar analisten vrezen het ergste. Het aandeel is daarom dit jaar al met zestig procent gedaald. Juist Air France moest dus nog verder besparen. Dat heeft nu de eerste prioriteit gekregen zo meldt het concern maandagavond. De opzet van een nieuwe holdingstructuur is om die reden met een jaar uitgesteld. Bij Air France krijgt Alexandre de Juniac het voor het zeggen. Juniac is een voormalig assistent van IMF-topvrouw Christine Lagarde.

Over nieuwe bezuinigingen bij KLM wordt niet gerept en al eerder lieten vakbonden weten dat niet te verwachten. Wel wil KLM-topman Peter Hartman dat het bedrijf structureel anders gaat werken. Dat is nodig om de concurrentie aan te kunnen. Daarnaast zijn de kosten gestegen door hogere kerosineprijzen, personeelslasten en straks CO2-emmissierechten. Daar staat tegenover dat de opbrengsten per stoel juist zijn gedaald. Concrete plannen heeft Hartman nog niet bekendgemaakt.


Reacties op dit bericht