Consequenties van dit voorgestelde normen en handhavingstelsel.
Door het wegvallen van de handhavingspunten, de daaraan gekoppelde grenswaarden en daarmee het ontbreken van enige vorm van lokale bescherming, rechtsbescherming en -zekerheid van de bewoners zal in de toekomst elk referentiekader voor de lokale geluidbelasting ontbreken. De aandacht zal logischerwijze niet meer op de lokale geluidbelasting gericht zijn en overheid noch bewoners weten nog welke geluidbelasting lokaal beoogd wordt. Tot nog toe rustige gebieden kunnen plotsklaps intens lawaaiig worden.
Ik zie nog een consequentie waar ik nog niemand over hoorde: Voorheen hadden nacht- en avondvluchten een 'straffactor', die kon oplopen tot een factor 10: Voor één nachtvlucht kon men tot wel 10 dagvluchten maken. Voorzover ik de Alderscadabra begrijp, geldt straks deze straffactor niet meer. En er is, daarnaast, een grote druk om nachtvluchten (vooral vracht) uit te voeren. Nu de straffactor wegvalt, is Schiphol voortaan flink in het voordeel, want in Europa is de nachtcapaciteit schaars. Ook geldt dat alle naderend nachtverkeer van Schiphol bij voorkeur en voortdurend over Castricum wordt geleid. Castricummers, begin alvast maar slaaptabletten in te slaan! Men kan straks straffeloos volcontinue 24 kisten per uur accomoderen. Recht over uw bed!
(noot: De Zwanenburgbaan is 's nacht tussen 23:00 uur en 07:00 uur in de ochtend gesloten. )
Geplaatst door E. von der Meer uit Castricum
Door het wegvallen van de handhavingspunten, de daaraan gekoppelde grenswaarden en daarmee het ontbreken van enige vorm van lokale bescherming, rechtsbescherming en -zekerheid van de bewoners zal in de toekomst elk referentiekader voor de lokale geluidbelasting ontbreken. De aandacht zal logischerwijze niet meer op de lokale geluidbelasting gericht zijn en overheid noch bewoners weten nog welke geluidbelasting lokaal beoogd wordt. Tot nog toe rustige gebieden kunnen plotsklaps intens lawaaiig worden.