Overtredingen in de lucht nu zichtbaar
HAARLEM - Vliegtuigen die
van hun route afwijken, te laag overkomen of te veel herrie geven, komen daar nu
niet meer mee weg. Het Haarlemse bedrijf Frontier heeft een systeem ontwikkeld
dat route, hoogte en nu ook geluidsbelasting vastlegt.
,,Het is niet opgezet om maatschappijen te vervolgen, maar om luchthavens, bewonersgroepen, maatschappijen en gemeenten meer inzicht te geven. Door alle gegevens te koppelen kan je zien waarom uit een bepaalde plaats veel klachten komen of juist over een specifieke vlucht. Je kunt klachten beter afhandelen of maatschappijen sturen’’, verduidelijkt directeur Heleen Erkamp de opzet.
Het geluidssysteem wordt dinsdag wereldkundig gemaakt tijdens een beurs in München. Daar komen luchthavenexploitanten uit de hele wereld en dat is ook de doelgroep. ,,Voor een individuele gemeente is ons systeem veel duurder dan de meetpunten van bij voorbeeld Voelspriet of Geluidsnet omdat de microfoons die wij plaatsen wel voldoen aan Europese wetgeving. Een cluster van gemeenten zou wel kunnen. Onze eerste opdracht hebben we echter binnen voor de luchthaven van Rotterdam. Daar gaan we in de omgeving nog microfoons plaatsen.’’
Met de luchthaven Schiphol is Erkamp nog in gesprek. Schiphol heeft momenteel nog een eigen geluidsmeetnet (Nomos), maar dat van Frontier gaat verder door de koppeling met de vliegroute, hoogte, snelheid en welk toestel van welke maatschappij overkwam.
Geplaatst door V.O.S. uit NULL
Elk systeem dat bewoners kan beschermen tegen (te veel) herrie is welkom.
"Je kunt klachten beter afhandelen of maatschappijen sturen’’, verduidelijkt directeur Heleen Erkamp de opzet."
Helaas ben ik er o.a. op dit punt niet gerust om. Omdat juist het systeem van klachten afhandelen in handen van de sector zelf is (de bekende slager die zijn eigen vlees keurt). Bovendien zal, met alle waarschijnlijkheid, Schiphol haar eigen Nomos niet zo maar opgeven. De geschiedenis leert ons dat de Schiphol-group erg koppig is met het vasthouden van haar eigen systemen.
Nog een punt: wat te veel en wat niet te veel herrie is, is al lang bepaalt door onze welwillende regering. Helaas mogen vliegtuigen erg veel herrie produceren ( veel meer dan de gevelbelasting van ongeveer 50 dB(A))en erg laag aanvliegen in ons vlakke landje. Dus meten oke, maar doe er dan ook echt iets mee! En wel om de leefbaarheid te waarborgen!