Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Overtredingen in de lucht nu zichtbaar

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 809 
|
 Haarlems Dagblad 
Overtredingen in de lucht nu zichtbaar

HAARLEM - Vliegtuigen die
van hun route afwijken, te laag overkomen of te veel herrie geven, komen daar nu
niet meer mee weg. Het Haarlemse bedrijf Frontier heeft een systeem ontwikkeld
dat route, hoogte en nu ook geluidsbelasting vastlegt. 

,,Het is niet opgezet om maatschappijen te vervolgen, maar om luchthavens, bewonersgroepen, maatschappijen en gemeenten meer inzicht te geven. Door alle gegevens te koppelen kan je zien waarom uit een bepaalde plaats veel klachten komen of juist over een specifieke vlucht. Je kunt klachten beter afhandelen of maatschappijen sturen’’, verduidelijkt directeur Heleen Erkamp de opzet.

Het geluidssysteem wordt dinsdag wereldkundig gemaakt tijdens een beurs in München. Daar komen luchthavenexploitanten uit de hele wereld en dat is ook de doelgroep. ,,Voor een individuele gemeente is ons systeem veel duurder dan de meetpunten van bij voorbeeld Voelspriet of Geluidsnet omdat de microfoons die wij plaatsen wel voldoen aan Europese wetgeving. Een cluster van gemeenten zou wel kunnen. Onze eerste opdracht hebben we echter binnen voor de luchthaven van Rotterdam. Daar gaan we in de omgeving nog microfoons plaatsen.’’

Met de luchthaven Schiphol is Erkamp nog in gesprek.  Schiphol heeft momenteel nog een eigen geluidsmeetnet (Nomos), maar dat van Frontier gaat verder door de koppeling met de vliegroute, hoogte, snelheid en welk toestel van welke maatschappij overkwam.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Elk systeem dat bewoners kan beschermen tegen (te veel) herrie is welkom.

"Je kunt klachten beter afhandelen of maatschappijen sturen’’, verduidelijkt directeur Heleen Erkamp de opzet."

Helaas ben ik er o.a. op dit punt niet gerust om. Omdat juist het systeem van klachten afhandelen in handen van de sector zelf is (de bekende slager die zijn eigen vlees keurt). Bovendien zal, met alle waarschijnlijkheid, Schiphol haar eigen Nomos niet zo maar opgeven. De geschiedenis leert ons dat de Schiphol-group erg koppig is met het vasthouden van haar eigen systemen.

Nog een punt: wat te veel en wat niet te veel herrie is, is al lang bepaalt door onze welwillende regering. Helaas mogen vliegtuigen erg veel herrie produceren ( veel meer dan de gevelbelasting van ongeveer 50 dB(A))en erg laag aanvliegen in ons vlakke landje. Dus meten oke, maar doe er dan ook echt iets mee! En wel om de leefbaarheid te waarborgen!

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Wat een heerlijke onzin: "overtredingen nu zichtbaar".

- Wat betekent: van de route afwijken?
- Wat betekent: te laag overkomen?
- Wat betekent: te veel herrie maken?

Enne.... klachtafhandeling betekent: opnemen in de statistiek en vaak nog fout ook (bij periodeklachten).

Er zal wel geld mee te verdienen zijn.

Geplaatst door webbeheer uit NULL


Geplaatst door Geluidsnet uit Den Haag

Geluidsnet levert inderdaad heel voordelige systemen om het geluid van de luchtvaart te volgen. Maar onjuist is de reden die Frontier geeft. Want Geluidsnet past altijd microfoons toe die wel aan de Europese wetgeving voldoen. En Geluidsnet is ook uiterst concurrerend met meters volgens de Europese IEC klasse 1. Want die worden hier bedoeld. Maar klasse 1 is duurder en amper nauwkeuriger. En de door Geluidsnet toegepaste voordeliger klasse 2 volstaat zeker als het om het geluid van de luchtvaart gaat. Want in de Nederlandse rechtspraak is de Luchtvaartwet toepasselijk en metingen hebben daarin geen rechtswaarde, hoe nauwkeurig dan ook. Voor de meeste Geluidsnet systemen, zijn de voordelige klasse 2 meters dan ook ruim voldoende.