Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Oplossingen gezocht voor overlast Polderbaan

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1975 
|
 www.nu.nl 
Oplossingen gezocht voor overlast Polderbaan

HOOFDDORP - Luchthaven Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en inwoners van Hoofddorp zoeken samen naar oplossingen voor de geluidsoverlast door vliegtuigen. In onderzoek, dat maandagavond aan inwoners is gepresenteerd, worden nieuwbouw of de aanleg van groen als mogelijkheden geopperd om iets aan de overlast van de Polderbaan te doen.

Deze baan is sinds 2003 in gebruik en levert voor ongeveer 30.000 inwoners overlast op. Vooral stilstaande vliegtuigen met draaiende motoren veroorzaken kort voor de start veel overlast. Dit lawaai blijft volgens de huidige wetgeving buiten de berekeningen voor de geluidsoverlast.

Alleen stijgen en dalen wordt gemeten. Schiphol wijst erop dat er later dit jaar bij de evaluatie van de wetgeving aandacht moet zijn voor het ontbreken van dit zogenoemde grondlawaai.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Weer een onderzoek?? Als mosterd na de maaltijd?? Zo houden we elkaar lekker bezig , maar niet heus. Dit wist men toch van dte voren. LEES: "Willens en Wetens, op deze site, zie dossiers , door Prof B. Ale.
Schiphol dient te verdwijnen uit de Randstad!

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

HOOFDDORP-NOORD BOEKT BELANGRIJK RESULTAAT

De bewonersvereniging Hoofddorp-Noord (een van de leden van het Platformoverleg) heeft samen met haar gemeenteraad door Schiphol gefinancierd onafhankelijk onderzoek verkregen naar de oorzaak van de vele klachten van de inwoners die bij het Informatie en Klachtenbureau CROS binnenkwamen.

Er is geen genoegen genomen met de dooddoener dat overlast die niet door officiele bekende modellen en regsitratieapparatuur wordt bevestigd, alleen maar een belevingskwaliteit is en daarom geen natuurkundig vast te stellen oorzaak kan hebben. Het is onwetenschappelijk zonder dergelijk onderzoek te beweren dat dit vergelijkbaar is met ergernis over je pianospelende buurmen (zie Stallen). Het is daar geen gezeur, geen onwennigheid, geen overdrijving, de klachten berusten op harde feiten.

De uitkomst: Alle klachten blijken veroozaakt door natuurkundig aantoonbaar grondgeluid dat afkomstig is van op de Polderbaan startende vliegtuigen. De modellen en middelen die werden gebruikt als argument voor bouw van de Polderbaan deugden in dit opzicht van geen kanten.
Men heeft zich nu moeten verbinden iets te doen, ofwel door veranderingen aan de baan of door veranderen van het gebruik.

Dit is een kolossale overwinning!

Het is nu aan de IJmond gemeenten om te zorgen dat de door landende vliegtuigen veroorzaakte eveneens onbegrepen klachtenstroom eveneens onafhankelijk wordt onderzocht.
Waarschijnlijk zijn ook hier de 'models and markers' onvoldoende. Eversdijk heeft al laten zien dat juist het geluid van landen bij de Polderbaan meer dan al het andere sterk wordt onderschat.
Verderwerkt de overlast verbonden met over een lang traject laag Noordwaarts vliegen en een bocht maken over Kennemergemeenten waarschijnlijk onvoldoende in de gebruikte modellen en komt het niet passend tot uiting in de calculaties in de handhavingspunten. Wij kunnen hier van leren en mogen niets accepteren voor de onderste steen is boven gehaald.

In beide gevallen is de clou: zorg dat de alle methoden en alle onderzoek gebeurt onder toezicht of verantwoordelijkheid van deskundigen die geen eigen belang hebben bij de uitslag.

Hoofddorp, gelukgewenst met deze kolossale overwinning.

Geplaatst door nico uit NULL

Hulde aan deze leken, die blijkbaar meer verstand van geluid hebben dan de deskundigen.
Ik zou maar eens de diploma's of certificaten van de deskundigen maar na gaan kijken. Is hier gebrek aan kennis of gebrek aan integriteit, zie "Fraude in de Wetenschap" in de Zeeuwse courant van 3 februari jl., dat daar debet aan is?
ZIJN WE NOG STEEDS DIE INVOERFOUT VERGETEN???

Eens kijken welke oplossing ze nu zullen aandragen. Ik heb er een hard hoofd. Waarom?
Nou het geluid blijft als de temperatuur aan de grond lager is dan hoger in de lucht, aan de grond geplakt en is er als gevolg van de spreiding een 1/r i.p.v.een 1/r^2 verzwakking van de geluidsintensiteit. Dat gebeurt 's nachts door de afkoeling van de grond door straling.
Iedereen weet hoe ver het geluid nachts draagt. De trein, die tussen tien uur 's avonds en 10 uur 's morgens km's ver te horen is. Hetzelfde verschijnsel is op het water bij een windstille dag.
Daarnaast worden lagere frequentie slechter gedempt dan hogere frequenties. Iedereen kent wel het verschijnsel van onweer, hoe langer het duurt hoe lager de toon (het rommelt).
Bij deze lage tonen is afscherming nog veel moeilijker.

Dus Schiphol heeft een groot probleem, die de deskundigen niet hebben voorzien en waar waarschijnlijk maar een oplossing voor mogelijk is.

Geplaatst door Gerard P uit Castricum

Uit het vragenlijst onderzoek van de RIVM in 2002 kwam een voorspelde groep van 15% ernstig gehinderden (meer dan 45dB). Dus vóór de opening van de Polderbaan. Dit is zorgvuldig en met succes onder het tapijt geschoven. Dit kweekt geen goodwill.

Geplaatst door Wim Houtenbos uit Castricum

Ach beste mensen, wees toch niet zo ongerust want het is gewoon een rekenfoutje van Schiphol en dat wordt heus wel weer hersteld. Echt waar.

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Een kollosale overwinning? Dat lijkt me een veel te snelle conclusie. Schiphol kon niet anders dan de herrie erkennen. Hoofddorp lag vroeger in de lob van het banenstelsel (Het oog in de orkaan waar het stil is en was) Van de eigen bewoners direct naast schiphol hadden ze vroeger dus weinig last. Daar maakten ze ook goede sier mee± Wat zeuren die lui toch verderop... Schiphol kan het helemaal niet hebben, dat er in nu in Hoofddorp ook gedoe komt Dus: Toegeven, Ja er is natuurkundig gesproken overlast Besluit: We doen een onderzoek. Mij benieuwen . Het is het beklende ritueel. Vertragen........praten,praten, nog en onderzoek=

Dat hadden ze ALLEMAAL EERDER KUNNEN WETEN !! INCLUSSIEF DE REKENFOUT; WAAR 2 INGENIEURSBUREAUS VOOR WAARSCHUWDEN.

kotsmisselijk wordtik van die salamitactieken.

Jan Griese



Geplaatst door gerard uit NULL

Tja... Ik zou zeggen laat eerst maar die overlast écht minder voordat van een echte overwinning gesproken kan worden. OK, het is een eerste stap. zeker..

Zo was er ooit was er een convenant over de Oostbaan. Werd ook als overeinning binnengehaald. Inmiddels is het conventant niet meer, en is Oostbaan er nog steeds.

Laten we hopen dat dit desondanks toch een stap is naar échte daden die de overlast in Hoofddorp verminderen. Ik vrees, dat als Puntje bij Paaltje komt, en er bij maatregelen de capaciteit in het geding zou komen, dat dit document dan plots niets waard blijkt te zijn.

Geplaatst door bp van den born uit wijk aan zee

we wisten dit al, we hadden dit al aangegeven tijdens de bezwaar rondes/inspraak van de MER, Grond lawaai wordt als industrie lawaai beschouwd en telde ze dit niet mee, want daar ging de MER niet over. De gigantische fouten die wel in de MER staan hebben ze nooit gecorrigeerd, en daar komen ze nu achter. Daar hadden ze 3 jaar eerder achter kunnen komen als de bezwaarschriften door terzake kundige hadden laten afhandelen

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

OVERWINNING IS WERKELIJKHEID

Het dringt onvoldoende door dat de overwinning bestaat uit de officiele erkenning van beoordelingefouten bij de aanleg van de Polderbaan en erkennen van de noodzaak deze te herstellen.

Deze verklaring is ondertekend door
1 Bewonersvereniging
2 Gemeente
3 Een zeer hedere en ter zake doende Schiphol directeur ('Havenmeester' Rutter)
3 CROS in de persoon van Ouwerkerk

en is rechtsgeldig.

Het voorbeeld: Onfhankelijk onderzoek, Conclusies en Reparatieverplichting is iets dat nu in alle rust ook elders kan worden ondernomen. Werk aan de winkel voor Kennemrland.

Wat ook niet kan is startfrequenties opvoeren, zolang er geen informatie is over stillere vliegtuigen. Het zou wel eens kunnen dat die wel meer grondeluid geven. Het 'stiller' verhaal slaat tot nu alleen op berekende waarden, niet op wat wij horen en kan worden gemeten. Ik zie nog niet hoe Cerfontaine kan uitbreiden zonder toenemen van starts, zo lang als de Polderbaan het pronkstuk en zwaartepunt van de Mainport blijft. Met zijn extra brede asfaltstrip zak deze niet bijdragen aan verminderen van het weerkaatsend grondgeluid.

Op dit moment is ihet moeilijk niet de bezinning te verliezen. Hoe meer wij consistent en herkenbaar blijven hoe groter de kans dat wij serieus worden genomen.