Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Opinie: Almere; even wakker worden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1437 
|
 dichtbij.nl Editie Almere 
Opinie: Almere; even wakker worden

Door: johan de leeuw, dichtbij-meeschrijver

ALMERE - U moet nu kiezen of u straks in 2018 wakker wordt gemaakt door de wekker of door een laag overvliegend vliegtuig met vrolijke vakantiegangers uit Limburg, Brabant en Overijsel

Wat wordt het lot van het vliegveld Lelystad?
Al lange tijd heeft Flevoland een vliegveld. Leuk en pittoresk in het landschap en af en toe stijgt er een vliegtuigje op of er land er een. Zo heb ik er zelf eens een rondvlucht geboekt om zo de polder eens van bovenaf te bekijken.
Ook is het leuk om eens met de kinderen of kleinkinderen het Aviodrome te bezoeken. Het geeft een aardig overzicht en inzicht in de historie van de burger en militaire luchtvaart. Niemand in de polder heeft er last van en iedereen is blij. Een goede rede, volgens sommigen, om dat aan te pakken.

Al jaren zijn ondernemende types bezig om te kijken hoe zij snel wat geld kunnen verdienen aan het uitbreiden van dat vliegveld. Kosten noch moeite wordt gespaard om maar aan te tonen dat dat leuke vliegveld moet veranderen in een satelliet van Schiphol.

Groeit
Rondom Schiphol is er één constante. Er wordt constant geklaagd over het uitbreiden van Schiphol en huizen zijn erg aangetast in waarde door overdonderende vliegtuigen. Maar niets helpt. Schiphol groeit gewoon door. De overheid had tot heden niet het lef om gewoon te zeggen, vrienden, genoeg is genoeg. We gaan een nieuw Schiphol plannen op een locatie met weinig huizen. Telkens was Schiphol in staat om via spaghettimanagement door te gaan op de oude plek. Overlast of niet.
In ieder geval heeft Schiphol tot heden niet veel initiatief genomen om te zeggen dat genoeg ook genoeg is en geld en tijd is gaan steken in bijvoorbeeld Vliegveld Lelystad.

De kwestie bungelt al jaren.
Maar niet in de Provinciale en Lelystadse politiek. Daar staat het fenomeen al jaren op de agenda. Inmiddels is er ruis ontstaan in andere gemeenten maar nog niet in Almere. Waar ligt dat aan? Is het soms dat de nieuwe bewoners van Nobelhorst nog niet in de gaten hebben wat hun straks schijn boven het hoofd hangt?
En laten we eens ver vooruit denken. Op dit moment ontstaat er meer en meer een regio onder coördinatie van de gemeente Almere. Dat komt door de overdracht van taken en bevoegdheden van Den Haag naar de gemeenten.

Is dat een voorbode van een stadsprovincie?

Fiasco
Gaat Almere dan opdraaien voor het fiasco van de oude provincie Flevoland en de huidige gemeente Lelystad? Zou zo maar kunnen. En dan nog dit; Er zijn eerder te veel dan te weinig vliegvelden in Nederland. Wist u dat dat er ongeveer 40 zijn? Als minister Plasterk nog lang op BIZA blijft zitten zijn er meer vliegvelden dan gemeenten.
Vliegveld Lelystad kan economisch nimmer op eigen benen staan. Een onderzoek maakte uit dat alleen Eindhoven levensvatbaar is en dat hoofdzakelijk omdat er veel militaire luchtvaart is die veel kosten dekt. Maastricht en Eelde staan op faillissement. In Maastricht is men inmiddels zover dat gemeenten de aandelen gaan verkopen en dat de provincie gaat opdraaien voor de tekorten.
Uit onderzoek blijkt dat er zeer weinig extra werkgelegenheid zal zijn indien men het vliegveld voor vakantiegangers gaat gebruiken. Dat soort luchtvaart is niet arbeidsintensief.
De cijfers die worden gehanteerd in de vele documenten zijn afgeleide cijfers van Schiphol. Die cijfers zijn niet geschikt voor deze projectie. Het ware beter om eens te kijken naar de cijfers van Eindhoven.

Kosten
Het uitbreiden van de baan gaat veel geld kosten. De opgevoerde kosten zijn niet de kosten van over 15 tot 20 jaar wanneer dit echt gaat spelen. Tegen die tijd zijn de vliegtuigen sterk veranderd en hebben andere afmetingen. De baan moet dus niet alleen veel langer maar ook veel breder.

Alle kenmerken dus voor een financieel debacle.
Maar ja, als het er eenmaal ligt wat dan? Nou simpel, dan komt men op gemeenschapsgeld. Die bodemloze geldpot die bedrijven feilloos weten te vinden bij calamiteiten.

En onze huidige bestuurders dan?
Nou die knippen graag het lintje door. Het maakt je een hele bink als je verantwoordelijk bent voor een project als de Uitbreiding van het Vliegveld Lelystad. Wij, de burgers zitten dan weer met de strop en mopperen tegen die tijd op de huidige bestuurders die niet willen snappen dat Nederland kleiner is dan de meeste Bondslanden waarin Duistland is opgedeeld. Uiteraard met veel minder vliegvelden.

Maar wat denkt men straks in de wijk Nobelhorst. Een mooie naam maar wel wat lawaaiig.

De commissie Alders wil ons doen geloven dat vliegpatronen zich laten vangen in strakke lijnen en bochten op een kaartje welke net langs Almere lopen. De inwoners van Almere haven weten wel beter. Zo nu en dan komt er één zeer laag over en dan is Lelystad er nog geen eens. U zal nu moeten kiezen of u in 2018 wakker wil worden van de wekker of het vlieglawaai.

Wist u dat vliegtuigen regelmatig brandstof lozen voor de landing?

Het zal u niet verbazen dat AP+OPA tegen de opschaling van het Vliegveld Lelystad is en zal blijven. Ook al om dat dat ten koste kan gaan van de kleine bedrijven die er nu gevestigd zijn. Gemeenschapsgeld is een kostbaar goed en dient niet verkwist te worden.

Noot van de redactie: Dit is een artikel van meeschrijver AP +OPA. Wil jij ook meeschrijven over de politiek? Dat kan. Voor vragen kun je terecht bij: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Helemaal mee eens. Als die herrie er eenmaal is komt hij elke dag weer terug; van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Verder is het nog maar de vraag of het nachtregime stand zal houden. Dat is nu voor veel touroperators van vakantievluchten een belemmering om naar Lelystad te verhuizen.