Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ook meer herrie onder Polderbaan van Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 976 
|
 ijmuider courant.nl 
Ook meer herrie onder Polderbaan van Schiphol

SCHIPHOL - Ook bewoners onder de Polderbaan zullen de komende jaren rekening moeten houden met extra herrie van vliegtuigen.

Dat is het logische gevolg van het nieuwe systeem van ’vliegen volgens afspraak’. Daarbij worden de Kaag- en Polderbaan zoveel mogelijk ingezet om gebruik van andere banen, die over dichter bewoond gebied gaan, te voorkomen.

De afgelopen twee jaar is al geëxperimenteerd met dit nieuwe systeem. Toen bleek al dat het vaker inzetten van de Kaagbaan voor starts leidde tot overschrijding met één procent van de handhavingspunten 32 en 33. Dat zijn Leimuiden en Kudelstaart, ten zuiden van de Westeinderplassen. Het gaat daarbij om toestellen die opstijgen vanaf de Kaagbaan en afbuigen naar het oosten. In het verleden greep de inspectie dan in en werd Schiphol gedwongen de Aalsmeerbaan vaker in te zetten.

Omdat nu eenmaal is gekozen voor een systeem van voorkeursbanen, zal staatssecretaris Mansveld deze overschrijdingen dit en volgend jaar nog toestaan. Dat staat zij nu ook toe voor de handhavingspunten die in de start- en landingszone van de Polderbaan liggen zoals Spaarndam en de IJmond. Dit om te voorkomen dat vaker de Zwanenburgbaan wordt gebruikt. In de tussentijd is het wachten op de evaluatie van het experiment en daarna het aanpassen van de wet- en regelgeving.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De herrie die de Polderbaan genereerd is al sinds zij in gebruik is genomen, buitensporig. De zogenaamde 'milieu-baan' zou vooral de regio ten goede komen.
We weten inmiddels wel beter !
De Polderbaan, welke onder valse voorwendselen er doorgedrukt is, is inmiddels een Kolderbaan ! Dat blijkt nu maar weer: weer worden de grenzen opgerekt t.b.v. de luchthaven. De omwonenden en dat zijn geen enkelen, maar vrijwel de gehele regio IJmond-Noord tot aan Alkmaar aan toe, krijgen dus nog meer herrie te verduren.
Werkelijk de top der waanzin !

Staatssecretaris Mansveld: gebruik uw hersens, indien u die heeft en geef nu de omwonenden die snakken naar rust en veiligheid en een schone leefomgeving, datgene waar de Nederlandse staat zich aan dient te houden: artikel 21 van de Nederlandse grondwet en artikel 8 van het Europese verdrag dat ook Nederland heeft ondertekent !

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Weer eens een journalistiek raar verhaal, vast zo overgenomen van een persbericht of zo. Vliegen volgens afspraak? Is de afspraak dan dat boven 3000 ft (waar alles mag) en meer dan 50 meter naast/voor/achter een baan helemaal geen geluid wordt geproduceerd? In Haarlem west (Kinderhuissingel) hoor je de Polderbaan stijgers, in Hoofddorp west hoor je de Kaagbaan stijgers die niet overkomen maar naar het oosten draaien. De geluidsvlek van Schiphol beslaat een gebied met een straal van tientallen kilometers. Is dat de afspraak dan? Niet met mij!

Geplaatst door Maaike uit Leiden

Het is hier in Leiden de hele dag al een tering herrie van zeer frequent passerende vliegtuigen. Schiphol uitbreiden? Hoepel nou gauw op!

Geplaatst door j h griese uit Amstelveen

In 2006 adviseerde de CDV II (Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid ) olv Vz Drs Huib Eversdijk CDA -Zeeland ! : "Er dienen 95 h.havingspunten bij te komen voor de buiten-gebieden, omdat de overgang van PKB stelsel 1995 naar het stelsel uit 2003 niet gelijkwaardig plaats vond".Het Kabinet koos voor de vlucht naar voren (Min. K.Peijs,CDA en Stas Schultz van Haegen VVD) en gaf olie- mannetje Alders opdracht tot vorming v/d Alderstafel, er kwam het experiment Vliegen Volgens Afspraak. Geen handhavingspunten meer.Een nauwelijks begrijpelijk stelsel,volstrekt niet integer handhaaf- baar. En zo dat geeft I en M weer groeimogelijkheden......