Ook bij Schiphol niet iedereen om zes uur op
De groei van Schiphol moet beperkt blijven tot vluchten waar we wat aan hebben. En de normen dienen gehandhaafd.
door M. de Rijk en P. Winsemius
Honderdduizenden Nederlandershebben last van vliegtuiglawaai.
Als het aan het kabinet ligt, wordt het de komende 10 jaar nog veel erger. Het is tijd
voor spelregels die deugen. Het gaat om het vertrouwen van de burger, maar dat moet je verdienen.
Volgens het kabinet en Schiphol neemt de hinder van Schiphol af.
Het is maar wat je berekent. Het kabinet kijkt alleen naar de gehinderden vlakbij de luchthaven. Sinds 1990 echter is het gebied dat hinder ondervindt van Schiphol sterk gegroeid, door veranderde en verlaagde vliegroutes en verdubbeling van het vliegverkeer.
Een groot deel van de werkelijke hinder blijft ook buiten beeld omdat de zogeheten handhavingspunten een grote gatenkaas zijn. Het gat van Amstelveen’ is een gebied tussen twee handhavingspunten van 9 km breed. Al vliegt een zwerm jumbo’s daar de hanen van de kerktorens, dan nog is dat officieel geen probleem.
En dan is er nog het nachtregime dat de werkelijke hinder van de 3 miljoen Schiphol-buren verdoezelt. Het nachtregime houdt ’s ochtends om 6 uur op. Voor de Haagse politiek zijn mensen vóór enen en ná zessen wakker. Men spreekt van ’de randen van de nacht’. Leg dat maar eens uit aan de keukentafel!
Neemt het kabinet de mensen ook met de nieuwe plannen wel serieus? Schiphol mag in de periode tot 2010 nog eens 100 000 vluchten extra verwerken. Het kabinet wil het geluidsprobleem oplossen door te salderen: op sommige plaatsen mag het luchtverkeer te veel hinder veroorzaken, mits het dat op andere plaatsen te weinig doet. Salderen werkt voor wereldproblemen als klimaatverandering, maar is nóóit een optie voor milieukwesties met lokale effecten. Immers, wat heeft de wakker liggende inwoner van Castricum eraan, dat in Hoofddorp de geluidsnormen niet worden opgevuld?
Maxima zijn zo geen maxima meer. Met salderen zou je een stuk Sahara kunnen kopen en daar de geluidsoverlast van bijvoorbeeld Badhoevedorp over uitsmeren. Kwestie van optellen. De afgelopen 15 jaar zijn stelselmatig alle normen opgerekt om groei van Schiphol mogelijk te maken. Het is hoogste tijd om beleid te voeren en de normen echt te handhaven. Daarvoor zijn meer handhavingspunten nodig om ’de gaten’ te dichten, het buitengebied te beschermen en stiller vliegen te stimuleren.
Daarnaast moet geluidsoverlast worden gemeten. Nu gaat het steeds om berekeningen.
Dat hoeft niet te betekenen dat Schiphol op slot gaat, tenminste, wanneer de luchthaven strenge eisen gaat stellen aan de vliegtuigen die landen en opstijgen en het tijdstip waarop ze vliegen. Dat betekent prioriteiten stellen. Strategie bepalen en kiezen: welke vluchten dienen het Nederlands economisch belang en het belang van de bevolking, en welke alleen maar het belang van de luchthaven? Selectieve groei dus. Alleen ministers en staatssecretarissen, die de burger serieus nemen, kunnen gerust tot na zessen uitslapen.
Mirjam de Rijk is algemeen directeur stichting Natuur en Milieu.
Pieter Winsemius is voormalig minister van milieu.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Een stuk in Trouw dat de spijker op de kop slaat, je hart begint te huppelen als je het leest. En dat uit de pen van . . . aj… jammer:
Pieter Winsemius & Mirjam de Rijk.
Allebei zeer respectabele mensen maar wat zal de reactie zijn van de luchtvaartlobby?
“Ah, daar heb je weer van die miljeufrieks. Negeren en doorgroeien want zonder Schiphol gaat Nederland failliet.”
Discussie geëindigd en de burger moddert door met 5 uur slaap per nacht, 5 uur als het mee zit.