Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ook Schiphol is en blijft een hoofdpijndossier

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 747 
|
 Eindhovens Dagblad 
Ook Schiphol is en blijft een hoofdpijndossier

‘Horendol’ werd hij van het gegoochel met cijfers over Schiphol. Er zouden eindelijk eens heldere milieuregels moeten komen. Een verzuchting van een wanhopig Tweede-Kamerlid tijdens het debat van 6 februari jongstleden over de ingewikkelde geluidsnormen die voor Schiphol gelden?

Nee, het was in 1998. De toenmalige PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert drong bij minister Netelenbos aan op heldere besluitvorming en duidelijkheid voor de omwonenden van de luchthaven.

Tien jaar later zeggen Kamerleden niets meer te begrijpen van de ingewikkelde Schipholregels. Omwonenden hebben nog steeds last van vliegtuiglawaai. Deskundigen spreken elkaar tegen. Kortom, Schiphol is nog steeds een hoofdpijndossier.

Door allerlei aanpassingen is het systeem van berekende geluidshinder steeds ingewikkelder geworden.

Eerst was er de beruchte ‘rekenfout’ waardoor de maxima van enkele ‘handhavingspunten’ voor geluid moesten worden verhoogd. Een complot, zeiden sommige omwonenden, want zij zijn het vertrouwen in de politiek en de luchtvaartsector al lang kwijt. Waarschijnlijker is dat ook het handjevol experts door de bomen het bos niet meer zag.

Nu wil het kabinet opnieuw een aantal handhavingspunten voor geluid versoepelen. In de rijstebrijberg van cijfers schijnt opnieuw iets niet te kloppen.

Er wordt anders gevlogen dan de rekenmodellen aangaven, waardoor Schiphol ‘de groeiruimte niet kan benutten’.

In afwachting van de formele aanpassingen mogen vliegtuigen op laatstgenoemde punten al meer herrie maken. De Inspectie Verkeer en Waterstaat noemt dit ‘anticiperend handhaven’. Snapt u het nog?

De Tweede Kamer gaf het kabinet afgelopen week eensgezind de opdracht een nieuw stelsel van geluidsnormen te ontwikkelen dat wél te begrijpen is. Dat lijkt goed nieuws, zeker omdat minister Eurlings (Verkeer) beloofde te onderzoeken of de hinder met simpele geluidsmetingen kan worden gecontroleerd.

Ondanks mooie voornemens zijn er namelijk nooit metingen ingevoerd om de Schipholnormen te controleren. Liever bleef men vertrouwen op door computers uitgespuugde berekeningen.

Geluidsmetingen lijken het Ei van Columbus. Maar de cruciale vraag is hoeveel geluid het kabinet wil toestaan.

Gaat het alleen om een paar flitspalen om piloten van lawaaiige toestellen op de bon te slingeren? Of komt er een woud van meetposten die per woonwijk registreren hoeveel vliegtuigen er overkomen en een groeilimiet opleggen?

De luchtvaartsector wil groeien en de omwonenden willen minder hinder, zo simpel was het eigenlijk en dat is het nog steeds.

Ondanks inspanningen van voorgaande kabinetten om via een ‘dubbele doelstelling’ de groei van Schiphol te koppelen aan een verbetering van de leefomgeving en het milieu, blijven de belangen hard botsen.

Wat heeft dit beleid opgeleverd? Volgens computerberekeningen is de overlast sterk verminderd, maar veel omwonenden denken daar geheel anders over. Zo is de geluidshinder sinds de opening van de Polderbaan in een aantal gebieden fors toegenomen. De gedupeerde bewoners hebben niets aan de wetenschap dat de overlast in andere gebieden is afgenomen. Vliegtuigen maken minder lawaai en zijn zuiniger, maar het aantal vluchten is sterk toegenomen.

Milieudefensie verwijt politiek Den Haag dat het systeem doelbewust ingewikkeld is gemaakt. Dat zou goed uitkomen als je de groei van Schiphol geen halt durft toe te roepen. Als dat de échte reden is van alle verwarring, dan belooft een nieuw geluidsstelsel ook weinig goeds.

De politiek moet het eerst aandurven om heldere, controleerbare grenzen te trekken en te handhaven.

Als groei van Schiphol niet samengaat met een beter leefmilieu, dan moet er een keuze worden gemaakt.

Wat gaat dan voor: het economisch belang van Schiphol of de bescherming van leefomgeving en milieu? Omwonenden, die ook kiezers zijn, hebben recht op deze duidelijkheid.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"Geluidsmetingen lijken het Ei van Columbus. Maar de cruciale vraag is hoeveel geluid het kabinet wil toestaan."

Mooie samenvatting.

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Milieudefensie (en ook Stichting Natuur en Milieu) hebben natuurlijk het gelijk geheel aan hun kant. Het wordt met opzet allemaal ingewikkelder gemaakt dan het is. Al jaren. En vroeger in de begin jaren 90, was daar ook de zeer gesloten RLD cultuur.(Denk aan de Bijlmer enquete) Veel wat toen geheim was is nu iets makkelijker toegankelijk, maar nog steeds wordt veel kennis afgeschermd Het ministerie en de sector konden ongehinderd beweren wat hun goed uit kwam, gevolgd door Kamerleden met bewust slappe knieeen. Fractievoorzitter Melkert wilde natuurlijk samen met Kok, geen moeilijk gedoe en wilden vooral met partner VVD en die machtige schiphollobby(en de rechterflank van het CDA!) in Paars goede vriendjes blijven.
Ook het Eindhovens Dagblad laat zich op het verkeerde been zetten. De de regent Melkert had die gevleugelde woorden, en bezweringen echt niet nodig tegen zijn minister Netelenbos, maar wel om zijn lastige Kamerlid Rob van Gijzel in de beeldvorming de wind uit de zeilen te nemen. Het een tweetje van Melkert en Netelenbos werkte......
Veel journalisten en burgers die wat verder af staan van het schipholdossier hadden en hebben het nog steeds niet zo goed door.

Ik vergeet nooit de bijeenkomst van veel pvda coryfeeen in de hogere Luchtvaartschool
te Hoofddorp (!) Daar hield men de slotbijeenkomst van een Schipholstudie-werkgroep, waarbij Melkert de afsluiting zou verzorgen, met Minister Netelenbos op de voorste rij, als toehoorder. alles mooi geregiseerd. Toen een van ons Melkert een vraag stelde en hem wees op de recente alarmerende uitkomsten van Gezondheids-onderzoek, wist hij zich even moeilijk een houding te geven,om zich er uit te redden met: "Tja de effecten van vliegtuiggeluid op de Gezondheid laten zich zo moeilijk kwantificeren he ?"
Het kon hem geen barst schelen dat de burgers in de regio s`nachts wakker lagen en
"Horendol" werden van de herrie !
Er kon weer 5 jaar verder gevlogen worden tot de volgende vastloper in het normenstelsel.
Een nieuw stelsel,dat een aantal kamerleden
en minister Eurlngs zeggen te willen, zal niet eenvoudig te realiseren zijn. Uiteraard willen wij ook wel een transparanter stelsel
met ECHTE metingen als validatie van berekeningen. Die metingen waren in 2006 door TNO bijna 100 % in orde bevonden, maar Ven W gaat er niet verder mee........ zoals C.D.V. Voorzitter Eversdijk adviseerde. Nee, Veel te gevaarlijk....Dan is manipuleren veel minder mogelijk.........
Maar zolang de politiek zich in slaap wil laten sussen door bezweringsformules en lapmiddelen, kondigt zich nu al weer de volgende vertrouwens breuk aan met de omwonende burgers. We zijn ben nieuwd....!

Geplaatst door Els uit Castricum

Het zogenaamde economisch belang van Schiphol (het toverwoord, waardoor iedereen direct zijn mond houdt) zou eens anders bekeken moeten worden. Het "economisch belang" van Schiphol brengt juist schade toe aan de economie, omdat mensen allerlei klachten hebben, die weer doorwerken in zieteverzuim, minder geconcentreerd hun werk kunnen doen, grote gezondheidsklachten hebben door al dat lawaai, de opgroeiende kinderen, die onverschillig worden voor normen en waarden omdat hun leefwereld zo vreselijk verstoord wordt. Zou dàt (en het fijnstof) ook niet eens als de wiedeweerga gemeten moeten worden? En de bewustwording dat elk vliegtuig meewerkt aan de opwarming van de aarde? Ook daarvan een eenvoudig rapportje, dat iedereen snapt, opstellen?

Geplaatst door Els uit Castricum

Ik vergat nog een paar punten, die ook met verlies van onze economie te maken hebben en die door Schiphol worden veroorzaakt!
De huizenmarkt, is aan het dalen, die onder de aanvliegroutes ligt.
De schadeclaims, die schoorvoetend op gang komen, zoals de claim van de familie, die uit Spaarndam verhuisd is en een bedrag hebben gekregen. En als er één schaap over de dam is....
De hoogopgeleiden, die wegtrekken naar andere landen, zoals onlangs hier nog in Castricum in de krant stond. Ze konden de herrie niet langer verdragen en ze zijn naar Nieuw-Zeeland gegaan.
Er zullen nog veel meer puten op te noemen zijn, dus wellicht vervolg ik dit verhaal nog.

Geplaatst door Rose uit Randstad

Meneer Griese, ik kan toch niet nalaten te reageren op uw overigens prima betoog.

"...maar wel om zijn lastige Kamerlid Rob van Gijzel in de beeldvorming de wind uit de zeilen te nemen."

Binnenkort is deze Rob van Gijzel de nieuwe burgemeester van Eindhoven. Ik ben benieuwd hoe deze (nota bene!) 'bewonersvertegenwoordiger aan de Alderstafel' straks omgaat met het belangrijke Schipholfiliaal Eindhoven Airport.

Van Gijzel was via zijn adviesbureau al adviseur van deze regionale luchthaven die van alle kanten uit zijn voegen groeit.

Maar er kan natuurlijk altijd nog meer bij!

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Rose, Dank. Ik heb dat thema bewust niet aangeroerd. Zelf heb ik intern daar ook op gewezen, en zijn optreden als bewoners-vertegenwoordiger met argusogen gade-geslagen. Voor zo ver ik heb kunnen waarnemen,verdedigde van Gijzel als adviseur (dus niet als lid van) onze belangen op cruciale momenten met verve mee.
Maar hij zal ongetwijfeld in een spagaat terecht komen lijkt mij. Ik zou niet graag in zijn schoenen staan.
Ik ken het Eindhovense niet zo goed, maar ik ben er van overtuigd dat men w.b. vliegtuigoverlast daar ook zeer op zijn hoede zou moeten zijn.