Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ook KLM klaagt over Polderbaan

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 5602 
|
 Haarlems Dagblad. 
Ook KLM klaagt over Polderbaan

Ook KLM klaagt over Polderbaan
AMSTELVEEN - Niet alleen omwonenden klagen over de Polderbaan van Schiphol. Ook de KLM is ontevreden. De maatschappij wil dat de baan minder vaak wordt gebruikt voor Europese vluchten. De KLM kampt namelijk met vertragingen als gevolg van de lange taxitijden. ,,Je bent bij wijze van spreken langer aan het taxiën dan aan het vliegen’‘, aldus woordvoerder Y. Eddini.


De taxitijd tussen de terminal en de verre Polderbaan kan oplopen tot achttien minuten. Bij intercontinentale vluchten kan de vertraging worden ingehaald, maar op Europese bestemmingen is dat volgens Eddini niet mogelijk. De langere taxitijd is er volgens de KLM mede debet aan dat de maatschappij in april minder stipt op tijd vloog dan een jaar geleden.

Eddini. ,,Je kunt dit niet uitleggen aan passagiers. Je zet alles op alles om op tijd te vertrekken, en vervolgens ben je minutenlang aan het taxiën.’’ De KLM wil daarom dat korte, Europese vluchten voortaan zoveel mogelijk op andere banen worden afgehandeld, bijvoorbeeld de Zwanenburgbaan, zodat Schiphol efficiënter wordt gebruikt.

Luchtverkeersleiding Nederland bevestigt in gesprek te zijn met de KLM en andere vliegmaatschappijen over de lange taxitijden. Maar volgens woordvoerster M. Wenting zijn er geen directe oplossingen voorhanden. Het alternatief is volgens haar dat de Zwanenburgbaan meer wordt ingezet, maar daarvoor bieden de geluidsregels geen ruimte. Piloten vragen bij landingen regelmatig om de Zwanenburgbaan in plaats van de Polderbaan, maar verkeersleiders geven hiervoor meestal geen toestemming.

In een reactie stelt Schiphol dat de Polderbaan de betrouwbaarheid van de dienstregeling sterk heeft verbeterd. Het aantal vertragingen vanwege de langere taxitijd staat volgens de luchthaven in geen verhouding tot de grote voordelen van de baan. Vooral bij slecht weer is er nu minder sprake van vertragingen of annuleringen, aldus Schiphol. De Polderbaan is aangelegd om zowel de geluidshinder te beperken als de capaciteit van Schiphol te vergroten, maar beide doelstellingen staan zwaar onder druk. Onlangs bleek al dat omwonenden juist meer hinder ondervinden.

Download het gehele artikel 'Ook KLM klaagt over Polderbaan'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Johan uit Assendelft

Dit hoor ik ook vaak van mijn Engelse collega's.
Na een dag hard werken willen ze het liefst snel naar huis, en niet eerst nog een half uur taxien.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Johan, ik gun jouw engelse collega's hun tijdige thuiskomst van harte, maar na een dag van hard werken wil ik ook wel eens normaal kunnen slapen. Na een week van hard werken wil ik ook graag rustig lang Pinksterweekeinde, zoals de rest van Nederland. En niet geterroriseerd worden door series laagovervliegende kisten. Ik denk dat hier apels en peren op dezelfde schaal worden gepresenteerd. Dat lijkt me niet correct

Geplaatst door Johan uit Assendelft

Gerard, het ging er mij niet om te melden hoe zielig ik het voor mij collega's vindt, maar meer wat voor klote baan die Polderbaan eigenlijk is. Het liefst zie ik 'm ook vandaag nog verdwijnen. Wat mij betreft heel schiphol. Ik kan hier ook de popnagels van die laagoverkomende krengen zien zitten. Dus we zitten in hetzelfde schuitje.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Johan, ik realiseerde me later dat jouw boodschap een andere was. Eigenlijk is er niemand blij met die Polderbaan. Misschien dat iemand het lef moet hebben om dat eens toe te gaan geven en alternatieven die in de ijskast zijn gezet weer op te pakken. Het is nog niet te laat. Zie www.flyland.nl