Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ook 2013 onzeker jaar voor KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1946 
|
 NHD 
Ook 2013 onzeker jaar voor KLM Download het gehele artikel 'Ook 2013 onzeker jaar voor KLM'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Als de economie aantrekt worden de brandstofprijzen nog hoger.

Geplaatst door j.h.griese uit Amstelveen

@Jaap de Groot: Waar baseer je dat op Jaap?

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

@ Jan Griese. "Het jaar 2012 karakteriseerde zich door een vertraging in de wereldwijde economie en een recessie in Europa, maar we zagen wel een scherpe stijging van de brandstofprijzen", zei bestuursvoorzitter en chief executive Jean-Cyril Spinetta in een toelichting op het persbericht met de cijfers van Air France / KLM over heel 2012 en het vierde kwartaal (zie 22-02-2013 beurs.nl).
Je ziet in bovenstaand citaat dat ook de topman van AF/KLM zich er over verbaast dat ondanks de kwakkelende economie de prijzen van de brandstof sterk gestegen zijn. Tot nu toe was het zo dat er bij een tanende economie er minder bedrijvigheid was en dus ook minder vraag naar brandstof, waardoor de prijzen daalden. Maar nu is dat niet het geval. Het ligt dus voor de hand dat bij een aantrekkende economie de vraag naar brandstof gaat toenemen, waardoor de prijzen nog meer gaan stijgen.
Nu rijst de vraag waarom de prijzen van de brandstof nu al stijgen. Peak Oil Nederland geeft daar veel informatie over. Het komt er kort gezegd op neer dat het steeds meer geld en moeite kost om olie uit de grond te halen. De oliebronnen waarbij de olie vanzelf uit de grond spoot beginnen op te raken en men moet steeds harder pompen en dieper boren om olie naar boven te krijgen. In Amerika lijkt men op dit moment in de schalieolie te zwemmen, maar Peak Oil Nederland weet dat aardig te relativeren: http://www.peakoil.nl/2013/02/05/schalie-revolutie-een-zeepbel/
De luchtvaartindustrie probeert hierop in te spelen door toestellen te ontwikkelen die veel zuiniger met brandstof omgaan. Maar als ik zie hoe moeizaam het met de Dreamliner gaat, veel te laat opgeleverd en nog steeds niet van de grond, dan zie ik het voor totaal nieuwe en zeer zuinige vliegtuigen somber in. Die ontwikkeling gaat veel tijd en heel veel geld kosten. En in die tussentijd stijgen ook de brandstofkosten verder de hemel in, waar alleen nog maar conventionele vliegtuigen komen. Vliegen zou wel eens duur kunnen worden. Niet zo best voor onze economie die we zo afhankelijk van luchtvaart hebben gemaakt. Wel fijn voor de omwonenden; het wordt dan wel wat minder lawaaierig.
Is dit een antwoord op jouw vraag?

Geplaatst door j h griese uit Amstelveen

Glas helder Jaap dank je wel! Jan G