Onzekere toekomst voor Schiphol
DEN HAAG -
De luchthaven Schiphol gaat een onzekere toekomst tegemoet. Minder toestellen op de lijndiensten in Europa, vaker intercontinentale vluchten vanaf kleinere luchthavens en meer Nederlanders via goedkopere regionale luchthavens. Daarnaast bestaat het gevaar dat grootgebruiker KLM meer passagiers via Parijs laat vliegen.
Dat beeld werd donderdag geschetst door meerdere sprekers tijdens het jaarcongres van de luchtvaartorganisatie Airneth in Den Haag. Schiphol ziet de laatste maanden het aantal passagiers, de vracht en het aantal toestellen drastisch afnemen. ,,Dat is begonnen met de vliegtax en daarna kwam de recessie. Die daling gaat dit en volgend jaar nog wel door. Ik vrees dat Schiphol in 2010 uitkomt op de vervoerscijfers van 1999. De vliegtax wordt nu wel afgeschaft, maar niet alle verloren passagiers komen terug. Door alle ophef hebben heel veel Nederlanders in en vooral buiten de Randstad de goedkopere luchthavens net over de grens ontdekt. Die keren niet meer terug op Schiphol’‘, vreest Jan Veldhuis van het onderzoeksbureau SEO.
Directeur Cor Vrieswijk van EasyJet Nederland wil graag fors uitbreiden op Schiphol maar doet dat niet vanwege de hoge tarieven. ,,De vliegtax gaat nu weg, maar de gewone tarieven zijn extreem hoog. Wij hebben straks geen balies meer nodig en zeker geen lange gangen met winkels. Wij willen goedkoop en snel werken. We willen na 30 minuten weer vertrekken, maar op Schiphol is dat al gauw 50 minuten. Het zou het beste zijn wanneer Schiphol uit de luchthavens Lelystad en Rotterdam stapt zodat er echt concurrentie komt. Wij willen graag ook vanaf Lelystad gaan vliegen, naast uitbreiden op Schiphol’‘, kondigde de prijsvechter aan.
Joop Krul, directeur ontwikkeling van Schiphol, gaf toe dat prijsvechters als EasyJet belangrijk zijn voor Schiphol en dat de tarieven momenteel tegen het licht worden gehouden. ,,Maar echt goedkoop worden we nooit en dus zal een Raynair ook nooit komen. Maar onze strategie is ook niet meer om zoveel mogelijk toestellen binnen te halen. Het gaat ons om een goed netwerk voor passagiers en vracht. Dat is essentieel voor de economie. Maatschappijen als Air France-KLM en EasyJet passen daar goed in. Die zullen we ook steunen, zodat ze blijven op Schiphol. Daarnaast gaan we actief op zoek naar nieuwe gebruikers die in onze strategie passen.’‘