Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ontslag Van Lier Lels symbolisch eentweetje

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 1081 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Ontslag Van Lier Lels symbolisch eentweetje

AMSTERDAM - VLuchtvaartjournalist Arnold Burlage geeft vanochtend in de Financiële Telegraaf commentaar op de Schiphol soap rond het omstreden ontslag van operationeel directeur Marieke van Lier Lels. Hij wijst op een symbolisch eentweetje van de Schiphol en de KLM top. “Hoe kwetsbaar de positie van Schiphol is geworden na de overname van de KLM door Air France blijkt overduidelijk uit de rel, die woedt in de directie van onze nationale luchthaven”, aldus Arnold Burlage.

Het ontslag van operationeel directeur Marike van Lier Lels, onverwacht als eindejaarsbonus afgerekend op haar prestaties, wordt, volgens de goed ingevoerde luchtvaartspecialist van De Telegraaf onmiskenbaar ingegeven door angst. “De Schiphol top lijkt plotseling alle middelen te baat te nemen om als luchthaven vooral niet uit de gunst te raken van de oppermachtige nieuwe alliantie Air France – KLM. Voor de luchthaven en de economie van ons land hangt ook alles af van een bestendige relatie”, staat in het commentaar te lezen.

De groeiende klachtenstroom over het dagelijks reilen en zeilen op Schiphol is ook niet mis, volgens het ochtendblad. Het grote aantal zoek geraakte koffers, veel te lange wachtrijen bij douane en paspoortcontroles en een te laconieke houding bij de vogelbestrijding – uiteindelijk de vliegveiligheid – zijn ook al jaren zorgwekkend. Burlage: “Niet minder zorgwekkend, ernstiger, is, dat de driekoppige luchthavendirectie, onder leiding van president Gerlach Cerfontaine, niet op één lijn blijkt te zitten als het gaat om privatisering, buitenland beleid en de rol van Schiphol, bijvoorbeeld bij de spectaculaire opkomst van de prijsvechters”.

In de krant wordt gewezen op een brief van de KLM top en het opzegde vertrouwen, waardoor het directielid zou zijn geofferd. “De invloed van de Koninklijke is daarmee overduidelijk geworden. De binnen enkele etmalen benoemde opvolger, die kennelijk klaar stond in de coulissen, duidt op een desalniettemin goed voorbereid en weloverwogen besluit”, aldus het commentaar.

“Over het ‘product’ Schiphol van service tot (te) hoge tarieven wordt door de klanten – passagier en luchtvaartmaatschappijen - al jarenlang geklaagd. Feitelijk zou daarom veel van die terechte kritiek de voltallige directie moeten raken, zeker omdat nu pas zo (te) laat wordt ingegrepen”, meent Arnold Burlage.

De vrees is ook zeker niet denkbeeldig, dat de ‘machthebbers’ van de nieuwe alliantie Air France - KLM – en die zitten niet op het KLM hoofdkantoor in Amstelveen - voorkeur zullen gaan geven aan hun andere knooppunt, de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs.

Het is, volgens de Financiële Telegraaf, een regelrecht KLM en ook nationaal belang, dat de voorname rol van Schiphol als ‘mainport’ en vierde knooppunt in Europa met het huidige netwerk overeind blijft en zelfs verder wordt uitgebouwd.

“Als het eentweetje van de KLM en Schiphol top symbolisch is voor het gezamenlijk gevecht om de rol van mainport voor onze economie te behouden, dan wordt de ontslagen directeur alleen al daarvoor bedankt!”, besluit Arnold Burlage zijn commentaar.
_____________________________

Commentaar REDACTIE:

Inderdaad. Oorzaak rammelend beleid? Maar WAAR? Goed dat de deksel wordt opgelicht.

Overal problemen: De directie van Schiphol rolt over elkaar. Schiphol pretpark. KLM prijsvechter binnen combinatie Air France-KLM. Polderbaan compleet mislukt: capaciteit niet toegenomen, overlast niet afgenomen. Veiligheidsproblemen bij starten. Fouten in regelgeving. CROS én voorzitter, én secretaris, én coordinator van het klachtenbureau nemen binnen vier maanden ontslag. Kantoren in Randstad voor één tiende leeg.

Hoog tijd voor schoon schip! Een degelijk onderzoek zoals door een toen al wantrouwende motie Baarda bedoeld. Met grondige herziening van een alom falend beleid. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gefaald.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J. de Jong uit Uitgeest

Drie minuten stilte voor een ongekende ramp. Het NOS journaal doet ingetogen verslag van MP en betrokken ambassadeurs onder de 'last post'.
In de reportage van gesponsored AT5/RTV NH teenkrommende beelden van op SCHIPHOL door KLM blauw geregisseerde herdenking. Doet te veel denken aan de autotest van het jaar van de ANWB in het Schipholdecor met KLM Boeing. Sluikreclame dus. Het is tijd voor verandering!

Geplaatst door kees weijer uit amsterdam

Het moet eens duidelijk gezegd worden: KLM(Air-France) belang is helemaal geen nationaal belang! Nederland zou veel beter af zijn wanneer er een goed functionerende luchthaven zou zijn zonder die 45% transferreizigers. Het is echt grote onzin dat het een 'nationaal' belang zou zijn dat KLM/Air France 220 direkte bestemmingen heeft vanuit Nederland. Wie is er bij gebaat? Precies, de luchtvaartsector en niet de Nederlander.
PS. Helaas heeft de sector de discussie op deze plaats nog niet aangedurft. Gerlach, ideetje?