Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Onno van den Brink: Crisis? Bedreiging van de luchtvaart? What’s new…

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1105 
|
 Zakenreis Nieuws 
Onno van den Brink: Crisis? Bedreiging van de luchtvaart? What’s new…

Ineens worden we geconfronteerd met een hevig crisisgevoel. Van een Amerikaanse hypothekencrisis kwam een echte kredietcrisis, die samen met de huizencrisis in de VS leidde tot een beurscrisis en het begin van een economische crisis. Aanvankelijk hadden we in Europa nog het gevoel dat dit vooral een probleem was aan de andere kant van de grote plas. Maar inmiddels weten we beter.

Mede gevoed door een enorm gestegen olieprijs hebben de problemen ook Europa bereikt. En wereldwijd ondervindt de luchtvaart meer dan enige andere sector de gevolgen. De teruggelopen vraag naar tickets zet de inkomsten onder druk terwijl de gestegen brandstofkosten de resultaten verder onder druk zetten. Inmiddels hebben al tientallen luchtvaartmaatschappijen het loodje gelegd en er zullen er naar verwachting nog heel wat volgen.

Als je goed kijkt naar de oorzaken voor de maatschappijen die het als eerste moeilijk hebben gekregen, dan zie je dat het vooral de airlines zijn die in het verleden onvoldoende geïnnoveerd hebben en te lang in oude businessmodellen zijn blijven ‘hangen’. Voor het niet vernieuwen van businessconcept, organisatie en vloot wordt nu de rekening gepresenteerd. Neem alleen maar de vloot: wie nu met een verouderde vloot actief is heeft het extra moeilijk omdat oudere toestellen meer brandstof verbruiken, meer onderhoud vergen en minder bedrijfszekerheid bieden. Die combinatie wreekt zich nu.

Maar zijn al die bedreigingen voor de luchtvaart uniek? Niet echt. Als je terug kijkt naar de afgelopen 15 tot 20 jaar - zeg maar vanaf het moment dat de luchtvaartmarkt werd geliberaliseerd - waren er voortdurend veranderingen in marktomstandigheden die voor de bestaande business een uitdaging vormden. Je kunt gerust zeggen: er was en er is altijd wel wat. Een oliecrisis, Sars, Irak of 9/11, we hebben het allemaal meegemaakt.

Veranderingsgezindheid en implementatiekracht, daar blijft het om gaan. Businessmodellen veranderen weer. EasyJet die nu boekbaar is in de CRS’en en zich op het zakelijke segment gaat richten. Of de full-service flagcarriers die opschuiven naar het low cost business model. Of de comeback van de reisagenten die ondanks internet toch weer een rol kunnen spelen in de distributie. Wil je als luchtvaartmaatschappij gezond blijven dan moet je op al dit soort ontwikkelingen constant alert blijven en hier op inspelen. En wat blijkt dus? Dat elke zogenaamde bedreiging ook volop kansen biedt voor partijen die in staat zijn (geweest) tijdig de bakens te verzetten. Het lijkt het EK wel…

Onno van den Brink
President-directeur transavia.com


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Er zijn dus wel degelijk mensen met economisch inzicht in de luchtvaartsector.

Het businessmodel Schiphol is al minstens 20 jaar aan verandering toe. Nu nog een politieke macht die dat ook daadwerkelijk onder ogen wil zien en ernaar acteert.