Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Onderzoek naar vliegtuigoverlast in Leimuiden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 781 
|
 dichtbij.nl Alphen 
Onderzoek naar vliegtuigoverlast in Leimuiden

Door: Leander Mascini, dichtbijredacteur

LEIMUIDEN - Na lang aandringen van de gemeente Kaag en Braassem komt er een onderzoek naar de geluidhinder veroorzaakt door vliegverkeer van Schiphol, in Leimuiden. Het onderzoek staat gepland voor het najaar van 2014.

De gemeente Kaag en Braassem heeft vooral te maken met geluidhinder van de Kaagbaan. Uit een rapportage over de effecten van de hinderbeperkende maatregelen blijkt, dat de geluidbelasting in Leimuiden door de aangepaste procedures iets is toegenomen. Hierdoor is ook het aantal (ernstig) gehinderden toegenomen.

Toezegging
Op basis van deze gegevens heeft de Alderstafel een onderzoek toegezegd. Jan Uit den Boogaard, wethouder milieu: “Ik ben blij met deze toezegging. Samen met de inwoners hebben we hier hard voor geknokt. Reken maar dat we er op toezien dat dit afgesproken onderzoek in de komende periode adequaat wordt uitgevoerd.”

Afspraken
De geluidbeperkende maatregelen van de afgelopen jaren hebben voor de gehele Schipholregio geleid tot een vermindering van het aantal ‘ernstig gehinderden’. Door het optimaal toepassen van ‘geluidpreferente’ banen, is er meer duidelijkheid voor omwonenden. Deze nieuwe systematiek leidt tot een geringe verschuiving van de hinder en in totaal iets minder gehinderden. De afgesproken groei van Schiphol kan doorgaan binnen de eerder vastgestelde milieunormen, mits de afgesproken set van hinderbeperkende maatregelen wordt gecontinueerd.

Alderstafel
Aan de Alderstafel hebben gemeenten, bewoners en de luchtvaartsector in de afgelopen jaren intensief gesproken over de toekomst van Schiphol en de regio tot 2020. Vanaf 2008 is er geëxperimenteerd met maatregelen om geluidhinder te beperken. De evaluatie hiervan is goedgekeurd door de Alderstafel. Staatssecretaris Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft 8 oktober de rapportages en het voorstel om de maatregelen in de wetgeving op te nemen in ontvangst genomen en zal deze aanbieden aan de Tweede Kamer.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

' Afspraken:

De geluidbeperkende maatregelen van de afgelopen jaren hebben voor de gehele Schipholregio geleid tot een vermindering van het aantal ‘ernstig gehinderden’. Door het optimaal toepassen van ‘geluidpreferente’ banen, is er meer duidelijkheid voor omwonenden. Deze nieuwe systematiek leidt tot een geringe verschuiving van de hinder en in totaal iets minder gehinderden. De afgesproken groei van Schiphol kan doorgaan binnen de eerder vastgestelde milieunormen, mits de afgesproken set van hinderbeperkende maatregelen wordt gecontinueerd. '

'geluidpreferente banen'.......

Bijvoorbeeld de (P)Kolderbaan, waarvan Schiphol stellig de overtuiging heeft dat deze, onder valse voorwendselen, aangelegde baan, minder mensen terroriseert.

Het aantal klachten in de jaren, sinds die vervloekte baan er ligt, heeft blijkbaar geen statement kunnen maken. Dat zal ook niet volgens Schiphol, want dan heeft de baan immers geen bestaansrecht. Dus rechtsom of linksom, de cijfers die de vele klachten gegenereerd hebben en nog steeds genereren, die worden listig gemanipuleerd.

Zo wordt een groep mensen in de steek gelaten door de politiek die immers de sector geloven en daardoor een zeer hoge prijs betalen: dag in / dag uit in de pokken herrie en vervuiling zitten!

Wat de A13 voor Overschie in Rotterdam is, is de (P)Kolderbaan voor Uitgeest!