Onderzoek baangebruik Schiphol
SCHIPHOL - Er komt een onafhankelijk onderzoek naar het baangebruik op Schiphol. Daarbij wordt specifiek gekeken naar het gebruik van de Buitenveldertbaan die volgens omwonenden veelvuldig onnodig wordt ingezet.
De gemeente Amstelveen schakelt een onderzoeksbureau in om af te zijn van het gesteggel over de cijfers. ,,Daarom betrekken we de plaatselijke actiegroep ook in de keuze voor het bureau en het formuleren van de onderzoeksvragen. Dan hebben we straks een uitkomst waar iedereen zich bij neer kan leggen’’, verduidelijkt een gemeentewoordvoerder.
Het rapport moet er zo snel mogelijk liggen, zodat het later dit jaar wordt betrokken bij de evaluatie onder leiding van Hans Alders. Dan wordt bezien of wordt doorgegaan met het ‘vliegen volgens afspraak’ principe. Daarbij geldt de startbanen die de minste overlast voor de omwonenden opleveren het meeste wordt gebruikt. De Polderbaan en Kaagbaan worden dan vaker gebruikt en de Oostbaan en Buitenveldertbaan zo min mogelijk.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden
De nadruk wordt hier dusdanig dik op gelegd dat ik op voorhand twijfel aan deze 'onafhankelijkheid'.
Daarnaast lijkt het me uitermate zorgwekkend dat er haast is geboden zodat aartspoliticus Alders de gegevens dusdanig kan 'vervormen' dat zijn VVA succesvol 'lijkt'.
De soap gaat verder en de enigen die er iets mee opschieten zijn de heren (en dames?) aan de luchtvaarttop die nog nooit van een Balkenendenorm hebben willen horen.