Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Onderzoek baangebruik Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 754 
|
 leidsch dagblad.nl 
Onderzoek baangebruik Schiphol

SCHIPHOL - Er komt een onafhankelijk onderzoek naar het baangebruik op Schiphol. Daarbij wordt specifiek gekeken naar het gebruik van de Buitenveldertbaan die volgens omwonenden veelvuldig onnodig wordt ingezet.

De gemeente Amstelveen schakelt een onderzoeksbureau in om af te zijn van het gesteggel over de cijfers. ,,Daarom betrekken we de plaatselijke actiegroep ook in de keuze voor het bureau en het formuleren van de onderzoeksvragen. Dan hebben we straks een uitkomst waar iedereen zich bij neer kan leggen’’, verduidelijkt een gemeentewoordvoerder.

Het rapport moet er zo snel mogelijk liggen, zodat het later dit jaar wordt betrokken bij de evaluatie onder leiding van Hans Alders. Dan wordt bezien of wordt doorgegaan met het ‘vliegen volgens afspraak’ principe. Daarbij geldt de startbanen die de minste overlast voor de omwonenden opleveren het meeste wordt gebruikt. De Polderbaan en Kaagbaan worden dan vaker gebruikt en de Oostbaan en Buitenveldertbaan zo min mogelijk.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Onafhankelijk:

De nadruk wordt hier dusdanig dik op gelegd dat ik op voorhand twijfel aan deze 'onafhankelijkheid'.
Daarnaast lijkt het me uitermate zorgwekkend dat er haast is geboden zodat aartspoliticus Alders de gegevens dusdanig kan 'vervormen' dat zijn VVA succesvol 'lijkt'.

De soap gaat verder en de enigen die er iets mee opschieten zijn de heren (en dames?) aan de luchtvaarttop die nog nooit van een Balkenendenorm hebben willen horen.

Geplaatst door A. Boeing

En welke dwaas durft oprecht te beweren dat Polderbaan en Kaagbaan de minste hinder veroorzaken? Die woont in ieder geval niet in Hoofddorp. Werd het trouwens geen tijd Alders eens te lozen of is het wachten inderdaad op wethouder Van Dijk van Haarlemmermeer om het voorzitterschap van de Omgevingsraad op zich te "nemen"? Dan zijn we nog verder in de aap gelogeerd maar ja, je bent een vriendje of niet. Het enig positieve is dat de gemeente de plaatselijke actiegroep erbij betrekt. Die durf heeft Haarlemmermeer naar mijn weten nog niet gehad.

Geplaatst door gerard

Hoe kan een baan die het meeste wordt gebruikt nu de minste hinder veroorzaken????
Meer vliegtuigen betekent automatisch vaker hinder, dat is meer hinder, niet minder. Of kom ik van een andere planeet?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Ook ik blijk een omwonende te zijn van Schiphol. Ook al woon ik meer dan 30Km. van de luchthaven vandaan. Naar mijn mening wordt de (P)Kolderbaan onnodig veelvuldig ingezet. Want van deze onnodig illegaal aangelegde, zogenaamde milieubaan, ondervind ik zeer veel onnodige geluidshinder. Daarom vind ik dat de Buitenveldertbaan meer moet worden ingezet.

Als we nu allemaal zo blijven denken, zijn we enkel bezig om elkaar de narigheid toe te spelen. Schiphol is de lachende derde!
De enige optie is Schiphol verplaatsen naar de Noordzee of halveren in het aantal vliegbewegingen. Dat laatste zie ik helaas helemaal niet gebeuren.

Elke dag en nacht wordt artikel 21 van de grondwet geschonden door de sector. En de politiek? Horen / zien en zwijgen is hun conto !

Geplaatst door A. Boeing

Nee Gerard, niet jij komt van een andere planeet maar de lobbyisten. Het kan best zo zijn dat een vliegtuig op de Polderbaan minder overlast veroorzaakt dan op een andere baan maar het is en blijft een takkenherrie. Het gaat immers niet om 5 toestellen per dag.... En een motivatie die niet deugt. Bij weinig wind denderen we in Hoofddorp midden in de nacht, half 2, half 3, uur of 5 en zo uit bed door starters op de Polderbaan. Maar als je nou dacht dat de gemeente Haarlemmermeer daar moeite mee had? En VOS: volgend jaar zijn er verkiezingen voor de gemeenteraden. Vrijwel alle gemeenten in de regio verschuilen zich achter "is een politiek gegeven" of schermen met "banenmotor" en dat soort afgedraaide platen. Maar als we goed stemmen kan het zo zijn dat al die gemeenten opeens boze brieven gaan sturen naar ons Melanie (als die er dan tenminste nog zit...) en us Camielke.

Geplaatst door jh Griese

V.O.S.: Ik ben het vaak roerend met u eens. Elke aantoonbare herrie waar dan ook is ernstig.
W.b. De Buitenveldertbaan, deze werd in 2008 en 2010 ingeschaald voor ca 30.000 vluchten, dwz 7 % minder vluchten in 2020, dan in ca 2008. Het waren er in 2011 het eertste experimenteer jaar met dat idiote VVA stelsel 60 % meer. Ja U leest het goed. Het strict preferente vliegen bleek er slechts voor 30% verklaarbaar. Dus dit stelsel is NIET handhaafbaar. O.i. hoofdoorzaak : Veel te weinig parallel starten en landen. Alders stelde dat dit wel kan, lVNL stelt het kan niet.. De Zwanenburg baan had een fikse onderschrijding tov de Aldersprognoses 2008 . Vaak werd dan ipv de Zwanenburgbaan naast de Polderbaan, de Buitenveldertbaan ingezet... Dus u heeft daar van NIET meer last,want de Polderbaan aantallen blijven gelijk, of je nu de Buitenv b. inzet of de Zwanenburgbaan.