Onbehoorlijk bestuur
door: Arnold Burlage
Zo langzamerhand moet iedereen in onze vaderlandse luchtvaartsector aan zichzelf beginnen te twijfelen. Een regering die het ene preekt en het andere doet. Het moet toch om moedeloos van te worden zijn.
KLM-topman Peter Hartman trok deze week wederom het zwaard tegen de vernieling van onze luchtvaart als belangrijk(st)e motor van onze economie.
Een PvdA-minister van Financiën, die er met de vliegtaks alles aan lijkt te doen om passagiers en vliegbedrijven het land uit te jagen: een trefzeker en destructief beleid. De uittocht is ook daadwerkelijk begonnen.
Vliegmaatschappijen blijven weg of vertrekken naar landen om ons heen. Düsseldorf meldt nu al twee keer zoveel Nederlandse passagiers. De luchthaven Zaventem bij Brussel ontvangt ruim 10% meer reizigers tot van ver boven de Moerdijk.
Om nog maar te zwijgen van de steeds succesvollere luchthavens als Münster (Dld), pal over de grens bij Enschede, Weeze (Dld) op een steenworp afstand van Nijmegen of Charleroi en Luik in België.
Zelfs op Schiphol is intussen de hand op de knip gegaan, omdat het effect van de tickettaks al voelbaar wordt. En dan een CDA-minister van Verkeer, die daarentegen het luchtvaartparadijs predikt, maar het vooralsnog laat bij niet veel meer dan beloften, bijvoorbeeld voor een zonnige toekomst van onze regionale luchthavens, om iedereen daarmee dan in elk geval toch nog een plezier te doen.
Of wat te denken van de oproep van onze luchtvaartminister tijdens een recent bezoek aan India om toch vooral Schiphol als knooppunt in Europa te gebruiken? Jet Airways, de snelst groeiende Indiase maatschappij, week inmiddels uit naar Brussel met dagelijks meer dan 10 vluchten en ruim duizend arbeidsplaatsen, omdat Schiphol geen „milieuruimte” mocht creëren.
In de aangebroken slechtere tijden – hoge brandstofprijzen en inzakkende economie – zou van de overheid eerder medewerking dan tegenwerking verwacht mogen worden. Het doet de luchtvaart, waarmee ons land bijna een eeuw voorop heeft gelopen, allemaal geen goed: invoering van de tickettaks, steeds hogere brandstof- en andere heffingen, die door maatschappijen en passagiers moeten worden opgehoest. Om over de veiligheidstaks, die alleen in ons land niet door de overheid maar door de reizigers betaald moet worden, maar te zwijgen.
Er valt geen touw meer aan vast te knopen. In binnen- en buitenland wordt er geen snars meer van begrepen. Het enthousiasme waarmee volgend jaar precies een eeuw aan de luchtvaart in ons land is gebouwd, begint peilbaar af te nemen. Tot in de top van die bedrijfstak. Nog wel eens wat van voormalig KLM-baas Leo van Wijk gehoord?
KLM-topman Peter Hartman, die gisteren ondanks alles een jaarwinst van €745 miljoen kon presenteren, houdt de moed erin. Hij trad deze week strijdlustig in de politieke arena. Als klokkenluider waarschuwde hij het kabinet dat het bezig is de kip met de gouden eieren te slachten. Zelfs een verschuiven van vluchten van Schiphol naar Parijs is daardoor niet ondenkbaar meer.
De KLM-president doet op de valreep terecht een beroep op het gezond verstand van dit kabinet. Enerzijds als regering bij de fusie van KLM en Air France – 4 jaar geleden – wel absolute garanties eisen voor onze luchtvaart en de „mainport” Schiphol en anderzijds die gegeven garanties nu ondermijnen, doet verdacht veel denken aan onbehoorlijk bestuur.
Geplaatst door Observer uit Nederland