Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Omwonenden Schiphol staan weer in de kou

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 993 
|
 amstelveen. blog.nl 
Omwonenden Schiphol staan weer in de kou

Het dinsdag na lang praten aan de naar hem genoemde ‘tafel’ door Hans Alders uitgebrachte advies over Schiphol aan staatssecretaris Wilma Mansveld is uiterst teleurstellend. Het heeft de luchtvaartsector heel veel ruimte ten koste van de omwonenden. Dat vindt de Vereniging Bescherming Leefomgeving Schiphol (BLRS), een koepel van achttien platforms van bewoners in de regio. De door lawaai en andere hinder getergde omwonenden van de luchthaven blijven in de kou staan, vindt de protestorganisatie.

In het advies kwam de bescherming tegen een maximum aan geluidshinder te vervallen, constateert het bestuur van de vereniging. Daardoor hebben bewoners volgens de vereniging geen enkele lokale rechtszekerheid meer.


“Schiphol wordt geacht zoveel mogelijk de banen te gebruiken die de minste geluidshinder voor de bewoners opleveren. Dat geeft Schiphol grote vrijheid van handelen maar de bewoners geen enkele garantie op een maximale hoeveelheid geluidshinder’, zegt het bestuur in een persbericht.

Doordat de bestaande 35 plaatselijke handhavingspunten vervallen, kan een bewoner niet meer vaststellen of en in hoeverre de geluidshinder bij zijn woning een maximum overschrijdt, zegt de vereniging. “Er bestaat immers lokaal geen maximum meer aan geluidshinder.”

In het advies staat wel dat Schiphol wordt geacht het Nieuwe Geluidsstelsel zo goed mogelijk te gebruiken. Maar BLRS vraagt zich af wat dan onder ‘zo goed mogelijk’ mag worden verstaan. En er zijn meer dingen in het advies die een ruime interpretatie toelaten, constateert zij.

“Wat zijn bijvoorbeeld: opkomende buien, wolkenconcentraties, een krachtige westenwind, het opleggen van daartoe strekkende maatregelen enzovoort. Dit advies geeft de luchtvaartsector veel ruimte om de operatie zo effectief en efficiënt mogelijk af te wikkelen, terwijl de bewoners niet meer in staat zijn het zorgvuldig handelen nog te kunnen toetsen.”

Er bestaan volgens BLRS niet langer 35 lokale handhavingspunten met duidelijke criteria, maar in het vervolgd moet in het algemeen van 450.000 vliegtuigbewegingen worden beoordeeld of die volgens de regels van een ‘Nieuw Geluidsstelsel’ zijn afgewikkeld. Voor de bewoners is de zorgvuldigheid waarmee het vliegverkeer wordt afgewikkeld nauwelijks controleerbaar, vindt de organisatie.


Reacties op dit bericht