Omgevingsraad maakt meepraten Schiphol lastig
Door Bas Joosse, Dichtbijmeeschrijver
UITHOORN - Meepraten over Schiphol: de nieuwe omgevingsraad zou het makkelijker moeten maken, maar voor Uithoorn lijkt het er alleen maar moeilijker op te worden.
De omgevingsraad Schiphol (ORS) is een nieuw orgaan en vervangt drie commissies die zich nu bezighouden met Schiphol, waaronder de CROS, waarin Uithoorn vertegenwoordigt is en de Alderstafel.
Grote clusters
De omgevingsraad heeft een ingewikkelde en vreemde procedure voor de bewonersvertegenwoordigers. Het gebied rond Schiphol, wat zich uitstrekt tot plaatsen als Woerden, Leiden, Almere en Alkmaar, wordt verdeeld inclusters, vijf in totaal. Uithoorn bevindt zich in het cluster ‘Aalsmeerbaan’, wat doorloopt tot Woerden, Bodegraven, Maarssen en Wijdemeren.
Honderd mensen
Geïnteresseerde inwoners moeten zich eerst verenigen in groepen van minimaal honderd mensen. In Uithoorn zijn die verenigingen nog niet geregistreerd. Iedere vereniging levert één ‘kiesman’, die meebeslist over wie de clustervertegenwoordiger wordt.
Per cluster zijn er twee vertegenwoordigers, ook als er bijvoorbeeld twintig verenigingen zijn in dat betreffende cluster. Die twintig hebben dus niet meer waarde dan de tien verenigingen in een ander cluster.
Uit de tien clustervertegenwoordigers worden uiteindelijk drie mensen gekozen die alle inwoners, dus uit dat enorme gebied van Woerden tot Alkmaar en Almere, gaan vertegenwoordigen in de omgevingsraad.
Om überhaupt in aanmerking te komen voor de bewonersvertegenwoordiging, moeten er dus eerst groepen van 100 personen gevormd worden. Die groepen moeten ‘betrokkenheid’ hebben bij Schiphol, in welke vorm maakt niet uit.
Dat maakt het voor Uithoorn al meteen lastig: betrokkenheid - en overlast is er genoeg, maar een vereniging die dat bundelt, ontbreekt.
Rol verenigingen
Volgens verantwoordelijk wethouder Hans Bouma is inmiddels Buurtbeheer gevraagd of zij mensen willen gaan zoeken die wellicht actief willen worden in de omgevingsraad. Die mensen moeten lid worden van buurtbeheer, dan kunnen ze zich in een groep van honderd mensen aanmelden bij de omgevingsraad. Iedere vereniging met minimaal honderd leden kan zich aanmelden. ‘Het enige wat ze uit moeten stralen is dat ze last hebben van de vliegtuigen’, stelt Bouma.
Zelf even snel een vereniging opzetten lijkt er niet in te zitten: volgens de website van de omgevingsraad moet de vereniging aantoonbaar gericht zijn op Schiphol.
Ook dringt de tijd: de vereniging moet uiterlijk op 31 oktober geregistreerd en aangemeld worden. Hoe meer verenigingen uit Uithoorn en De Kwakel zich aanmelden, hoe meer kans er uiteindelijk is dat de belangen van Uithoorn en De Kwakel goed vertegenwoordigd kunnen worden.
Geen rol gemeente
De nieuwe opzet komt uit de koker van de CROS, die straks opgeheven wordt; de gemeente heeft er geen rol in. ‘We mogen formeel zelfs niks doen’, zegt Bouma.
Het enige wat de gemeente rest is mensen stimuleren om zich op te geven.
De individuele burger heeft in de nieuwe opzet praktisch geen waarde. ‘We hopen dat de CROS met een adres komt waar ze zich kunnen melden. Het alternatief is aanmelden bij Buurtbeheer.’
Geplaatst door V.O.S. uit NULL
Praten is essentieel. Maar mee beslissen is een heel ander verhaal.
Daar de sector zich reeds decennia lang in de Nederlandse politiek heeft genesteld, zie ik geen mogelijkheid om de ellende die het exorbitante vliegverkeer met zich meebrengt te beteugelen, dan het hele politieke bestel op de schop te doen.
Met ander woorden: de sector en de Nederlandse Staat dienen te scheiden, dan kan er door de Nederlandse Staat een eerlijke controlerende rol worden ingevuld.
Nu is er sprake van belangenverstrengeling.
Elk burgerlijk initiatief dat in de ogen van de sector / Nederlandse Staat de rem op de groei zet, wordt niet getolereerd.
De sector is verworden tot een geldmachine om de bodemloze put in Den Haag te dempen, wat maar niet wil lukken.........
Door puur wanbeleid / grove nalatigheid zitten vele mensen dag en nacht in de herrie / vervuiling en onveiligheid, veroorzaakt door de Schiphol-group.
Daar komt straks Lelystad-airport helaas nog bij!
Overheid: keer terug naar uw kerntaak: artikel 21 van de Nederlandse grondwet!