Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ombudsman Zaventem kreeg in 2005 bijna kwart miljoen klachten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 662 
|
 Het belang van Limburg 
Ombudsman Zaventem kreeg in 2005 bijna kwart miljoen klachten

De ombudsdienst van de luchthaven van Zaventem heeft vorig jaar 223.881 klachten ontvangen, aanzienlijk meer dan de 41.000 die er in 2004 werden genoteerd.
Dat blijkt uit het jaarverslag van de dienst, dat Belga kon inkijken. Negen op de tien klachten komen van e-mails die verzonden worden via de website van een geluidsmeter in de zone 3 (Zaventem, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Tervuren, Huldenberg). In aantallen lijkt het erop dat elk intensief gebruik van baan 02, zowel overdag als ‘s nachts, leidt tot een piek in het aantal klachten. Ook het gebruik van baan 20 op zondag geeft aanleiding tot klachten, vooral over het lawaai van overvliegende vliegtuigen.

Sommige types vliegtuigen veroorzaken meer hinder dan andere. De Boeing 747 wordt het vaakst genoemd, vooral bij opstijgen tijdens de dag op de banen 20 en 25R. Dan volgen de Lockheed Tristar bij het opstijgen op zondag, de MD-11 bij opstijgen ‘s nachts, de Airbus A-300 ‘s nachts en op zondag, en de AVRO R J voor het niet respecteren van stijgingsgraden.

Het jaarverslag herneemt ook een aantal cijfers over de luchthaven. Zo stagneerde het totale aantal vluchten in vergelijking met 2004 op 253.257 (+0,47 procent), nog steeds duidelijk minder dan in 2000, het jaar voor de aanslagen van 11 september (toen 326.050 vluchten). Het aantal reizigers bedroeg in 2005 16,2 miljoen. Het aantal nachtvluchten is daarentegen in verhouding aan het stijgen sinds 2003. In 2005 werden er 24.567 uitgevoerd, of 9,5 procent van het totale aantal vluchten en 6,31 procent meer dan in 2004. In 1996 maakten de nachtvluchten 8,23 procent uit van alle verkeer.

Uit het rapport blijkt nog dat in 2005 81,7 procent van de vertrekkende vluchten plaatsvond via baan 25R, gevolgd door 8,5 procent voor baan 07R. De landingen gebeurden vooral op baan 25L (61,2 procent), baan 25R (27 procent), en baan 02 (10,5 procent).

Tussen januari en april van dit jaar ontving de ombudsdienst al 140.000 klachten. De website van de dienst (www.airportmediation.be) wordt gemiddeld meer dan 3.000 keer per maand geconsulteerd.


Reacties op dit bericht