Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Olifantsgras helpt niet tegen ganzenoverlast Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 954 
|
 bnr.nl 
Olifantsgras helpt niet tegen ganzenoverlast Schiphol

Door Pieter van den Akker

De overlast door ganzen bij luchthaven Schiphol tegengaan door het planten van olifantsgras? Vergeet het maar. Wie denkt dat het ertoe leidt dat ook maar 1 gans minder in botsing komt met een vliegtuig, heeft het mis. Dat zeggen deskundigen tegen BNR.
Deze week zijn boeren uit Haarlemmermeer begonnen met het planten van olifantsgras op het nog te ontwikkelen bedrijventerrein A4 Zone West bij Schiphol. Veelgebruikt argument (oa. door de gemeente Haarlemmermeer en Schiphol) voor het planten van dit subtropische gras is dat het onaantrekkelijk is voor de vele ganzen die rondom Schiphol een risico voor het vliegverkeer vormen. Dit in tegenstelling tot tarwevelden, die juist wél in trek zijn bij hongerige ganzen.

Niet lekker
Volgens ganzendoder Arie den Hertog van Duke faunabeheer, dat gespecialiseerd is in het opheffen van vogeloverlast, klopt het dat ganzen niet dol zijn op het olifantsgras.“Het is niet lekker en ze kunnen er fysiek niet in zitten. Het is te hoog voor ze, dus ze zien geen gevaar aankomen.” Máár, voegt hij er meteen aan toe: als je slechts een (klein) deel van de grond rondom Schiphol beplant met olifantsgras, heeft dat geen zin. Dan trekken de vogels namelijk simpelweg naar een ander stuk land met een andere begroeiing.

Het komt er volgens Den Hertog (“Als je het ganzenprobleem bij Schiphol wil oplossen, moet je iets aan doen aan de grootte van de populatie”) op neer dat de denkbeeldige cirkel rond de luchthaven met een straal van 20 tot 30 kilometer vollédig moet worden beplant. Dat is, alleen al gelet op de oppervlake van dit gebied, ondenkbaar.

Tarwe
Rondom Schiphol wordt er veel tarwe verbouwd, weet Den Hertog. “Dat is het eerste voedsel dat ganzen graag hebben na de ruiperiode, dus gaan ze richting de luchthaven om tarwe te eten.” Door de toegenomen populatie ganzen is de overlast die zij veroorzaken al jarenlang een probleem. Om die de kop in te drukken zijn verschillende maatregelen getroffen. Zo ploegen boeren in de Haarlemmermeer de oogstresten tegenwoordig direct onder. Dat brengt extra kosten met zich mee, die weer vergoed worden door de overheid.

Een andere optie is de tarwegronden inruilen voor velden met olifantsgras, dat de laatste jaren in populariteit toeneemt. De celluloserijke plant wordt onder meer toegepast in de productie van zonnebrillen, patatbakjes, pinpassen, frisdrankflessen en duurzame energie. Daarmee is het voor boeren een redelijk alternatief voor een ‘ouderwetse’ landbouwgronden waarop graan, aardappelen en bieten worden verbouwd.

Geen zoden aan de dijk
“In die omgeving is heel veel voedsel beschikbaar. Zolang dat aanwezig is, zullen ze er naar toe komen”, vertelt woordvoerder Marieke Dijksman van de Vogelbescherming. Zij noemt het aanleggen van olifantsgras een ‘goed begin’. “Maar het zet nu nog geen zoden aan de dijk”, voegt ze eraan toe. “Je moet inderdaad wel een heel flink stuk met dat gras beplanten, wil het effect hebben. Je moet echt in een gróte straal rondom Schiphol dat soort maatregelen nemen.”

Ze gaat verder: “Rondom Schiphol heb je te maken met verkeersveiligheid, met mensenlevens. Je zal er iets moeten doen. Het olifantsgras is natuurlijk veel beter dan ganzen schieten, dus in die zin juichen we het toe. Maar met de hoeveelheid van het olifantsgras dat nu wordt aangelegd, zal je weinig merken.”

Woordvoerster Mirjam Snoerwang van Schiphol wijst erop dat het aanleggen van olifantsgras ‘slechts’ 1 van de maatregelen is die samen moeten zorgen dat de overlast wordt teruggedrongen. “Het is niet dé oplossing, maar het zijn verschillende oplossingen die uitgeprobeerd worden. Het is én én: versneld omploegen bijvoorbeeld, maar ook olifantsgras en afschieten.”

Een ‘totaalpakket’ dus. Maar wie ganzenjager Arie den Hertog en Marieke Dijksman van de Vogelbescherming mag geloven, weet dat de ganzenoverlast helemaal niet minder wordt door het geplante olifantsgras. Snoerwang van Schiphol: “Dat kan ik niet beoordelen. Ik weet niet of zij weten dat er ook andere maatregelen zijn. Ik denk dat je eerst een helikopterview moet hebben van alle maatregelen om te zeggen welk effect het uitproberen heeft.”


Reacties op dit bericht