Platform Vlieghinder Kennemerland
 

ORS, opvolger Schiphol-praatclub CROS, schiet niet op

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1842 
|
 ijmuider courant.nl 
ORS, opvolger Schiphol-praatclub CROS, schiet niet op

BEVERWIJK - Het wil niet erg vlotten met de oprichting van de nieuwe Omgevingsraad Schiphol (ORS), die de CROS en de Alderstafel moet vervangen als meepraatorgaan voor omwonenden over de herrie van Schiphol.

PvdA Noord-Holland heeft hier vragen over gesteld aan het college van gedeputeerde staten.

PvdA’er Gohdar Massom: ,,Het eindadvies over de vorming van de ORS moest op 1 mei opgeleverd worden, maar we hebben nog niets gezien. De PvdA wil snel duidelijkheid over hoe gemeenten en bewoners weer een stem gaan krijgen in het overleg over Schiphol.”

De CROS is ooit opgericht als orgaan waar gemeentebesturen en bewoners met de luchtvaartsector spraken over beperking van de vliegherrie door bijvoorbeeld een maximum te stellen aan het aantal vluchten op Schiphol. Maar het orgaan leidt sinds de oprichting van de Alderstafel, waar de echte zaken werden gedaan, een marginaal bestaan. Reden voor de gemeenten Castricum, Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Heiloo om er uit te stappen.

Al eerder vertrok voorzitter Hans Ouwerkerk om dezelfde reden, en veel bewonersvertegenwoordigers laten zich er ook niet meer zien.

Met de ORS in oprichting gaat het tot dusver niet veel beter. Bewonersvertegenwoordigers uiten veel kritiek op het feit dat zij nauwelijks bij de vormgeving van dit nieuwe orgaan worden betrokken.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Het is wrang te moeten constateren dat de HSL Zuid er bijna ongebruikt bijligt, terwijl de MRA, Talsma, Mansfeld en Hans Alders (allemaal PvdA) rustig voorbereidingen treffen om naar 875.000 vliegbewegingen, w.o. straks megatoestellen tot 1000 passagiers, te gaan. Verder dreigt door het verlagen van de uitvliegroutes veel extra hinder te worden toegevoegd, ook weer geheel in strijd met het Alders experiment.

Als we niet oppassen zitten we binnenkort met een afgedwongen Stewardship Council / Schipholregiobestuur / MRA Landsdeel of hoe het ook gaat heten, waar de Schiphollobby volledig de dienst uitmaakt.

Om deze ongewenste ontwikkeling te voorkomen zal de lokale, regionale en landelijke politiek eindelijk eens het struisvogelgedrag af moeten schudden. Als gekozen volksvertegenwoodigers zijn zij ten slotte verantwoordelijk voor een gezonde ontwikkeling en een voldoende democratisch bestuur?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het Schiphol-bestuur maakt al jaren de dienst uit, op zowel regionaal als landelijk gebied. Al jaren wordt alles ten gunste van de sector, er door heen gedrukt.
De politiek in Nederland geeft de sector volledig ruim baan. De belangenverstrengeling is duidelijk zichtbaar, zelfs verankerd in de wet.
Zo sterk dat zelfs Europese wetregeling (bescherming burgers tegen vervuiling / herrie en waarborging van veiligheid), ondertekent door Den Haag, aan de laars wordt gelapt.

De meeste industrie van betekenis wordt het mes op de keel gezet (belasting / milieuregels enzovoort) en helaas zijn er daardoor al een aantal verdwenen uit Nederland. Zo niet de luchtvaartsector, een bedrijfstak met enorme negatieve neven- effecten. De politiek in Nederland is al jaren zwaar gestoord, de luchtvaartsector profiteert hier van. Vele burgers zijn door dit beleid de klos.

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

In een brief van 12 oktober 2012 schrijft B&W van Haarlemmermeer aan de gemeenteraad van Haarlemmermeer over de ORS onder meer: "Het streven is de nieuwe organisatie van start te laten gaan binnen drie maanden nadat de Alderstafel Schiphol het eindadvies gegeven heeft over het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel, doch uiterlijk 1 mei 2013."
Deze brief hangt overigens samen met de benoeming van onze vriend van Ojik tot 1 mei 2013. Ik zal de gemeente Haarlemmermeer één dezer dagen wel eens vragen "hoe het er mee staat"..........