Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nu Turkse Fly Air onder loep

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 595 
|
 Telegraaf 
Nu Turkse Fly Air onder loep

Inspectie onderzoekt afbreken start Airbus

door Coen Springelkamp

 
  SCHIPHOL, vrijdag
    De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt een onderzoek naar het afbreken van de start door een toestel van de Turkse luchtvaartmaatschappij Fly Air.

      Oorzaak was een technisch probleem met de linkermotor. De maatschappij stond al onder verscherpt toezicht.
    Het incident met de Airbus A-300 met bestemming Kayseri gebeurde woensdagavond kort voor het opstijgen van de Polderbaan. Aan boord waren 298 passagiers. Door het abrupt afbreken van de start brak er aan boord paniek uit.
   
Mis
      Volgens passagier Gül Denez (25) uit Amsterdam had het toestel bij opdraaien van de startbaan al problemen. „De piloot probeerde twee keer gas te geven, maar het vliegtuig kwam niet vooruit. Pas bij de derde keer kregen we snelheid”, aldus Gül die aan het raam pal naast de bewuste motor zat. Halverwege de aanloop om op te stijgen ging het mis.
    „Beng! Een enorme knal, het toestel begon te trillen en kwamen er enorme steekvlammen uit de motor”, vertelt Gül. De piloot ging vol in de remmen. „Iedereen begon te gillen. De stewardessen deden helemaal niks. Ik dacht dat we er waren geweest.”
    Nadat het toestel tot stilstand was gekomen, riep de piloot volgens Gül om dat er een loslopende hond in de motor was gekomen.

  Denez: „Later werd dat een vogel, weer later stenen.” De brandweer moest eraan te pas komen om de gloeiend heet geworden remmen te koelen. Door de remactie klapte er ook een aantal banden. Een zegsvrouw van de luchthaven reageerde laconiek en ontkende een hond te missen.

      Fly Air is een van de drie Turkse luchtvaartmaatschappijen die in Nederland onder verscherpt toezicht staan. Ook Onur Air en MNG Air kunnen rekenen op strenge controles.
    Enige uren voor het incident met het toestel van Fly Air moest ook een Boeing 747 vrachtvliegtuig van Kalitta Air de start afbreken vanwege motorproblemen. Ook dit incident wordt door de inspectie onderzocht.
    Kalitta stond geruime tijd onder verscherpt toezicht na tal van technische problemen.
    Volgens een inspectiewoordvoerder hebben de piloten juist gehandeld door een noodstop te maken: „Aan motoren van beide toestellen is schade geconstateerd. De oorzaak wordt nog onderzocht.”

    Een woordvoerder van Fly Air kon nog niets zeggen over de oorzaak van de motorexplosie.



Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob

zal wel stof zijn uitgestoten door auto's.. alle auto's in de regio om Schiphol moeten daarom voortaan niet harder rijden dan 30Km/h op die manier is het beter voor het milieu, veiliger voor de vliegtuigen en er vallen er minder verkeers doden..
Deze regel geld alleen voor personen autos. vrachtwagens mogen op en om schiphol vanaf morgen 110Kmh rijden... Het is natuurlijk van groot economisch belang dat de vrachtwagen zo snel mogelijk op hun bestemming komen.

er omt voor de persoonenauto's wel traject controle want anders kost het de overheid geld om de wegen aan te leggen.
Je wordt er toch wel erg kots en kost moe van!