‘Normen op de schop voor verdere groei Schiphol’
DEN HAAG - Schiphol moet de ruimte krijgen om verder te groeien. Het hele systeem van geluids-, milieu en veiligheidsnormen moet daarvoor worden vernieuwd. Het huidige stelsel voldoet niet, schrijft de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een advies aan staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.
Volgens deze toekomstvisie van de Raad, een belangrijk adviesorgaan van het kabinet, verdraagt de economische betekenis van een grote luchthaven (‘hub’) als Schiphol “geen sterke remming van de groei, ook als dit mogelijk (tijdelijk of permanent) extra hinder veroorzaakt”.
De beschikbare capaciteit om de komende jaren al door te groeien naar 600.000 tot 700.000 vluchten per jaar (tegen 403.000 in 2004) kan Schiphol “echter niet volledig benutten omdat het in een dwangbuis van normen zit”.
Normenstelsel
De raad doet enkele aanbevelingen (‘ingrediënten’) voor zo’n nieuw normenstelsel. Zo zou in een ‘ruimtelijke reserveringszone’ rond de luchthaven, om extra geluidsshinder te voorkomen, geen nieuwe woningen mogen worden gebouwd. Vliegroutes moeten maximaal worden gebundeld, in plaats van te laten uitwaaieren zoals nu.
Vertrek- en aankomstroutes moeten worden gecombineerd en langer (15-20 kilometer) in een rechte lijn in het verlengde van de banen worden doorgetrokken. Aan deze nieuwe aanpak zitten voor- en nadelen. Veel meer mensen zullen minder overlast krijgen, maar een beperkt aantal minder mensen zullen “voorspelbaar meer overlast krijgen”. Dit kan aanleiding zijn om delen van woonkernen te slopen, aldus de Raad in het advies “Vluchten kan niet meer…”. Aantallen en locaties voor sloop noemt het orgaan niet.
Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen
Jan Griese Secr PLRS