Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nog altijd geen akkoord bij KLM over bezuinigingen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 539 
|
 haarlems dagblad.nl 
Nog altijd geen akkoord bij KLM over bezuinigingen

Laatste update 1 december 2012 9:03

SCHIPHOL - De vakbonden hebben na een dag en nacht onderhandelen nog altijd geen akkoord bereikt met de directie van de KLM over bezuinigingen bij het luchtvaartbedrijf.

Alleen voor het grondbedrijf is een deelakkoord gesloten, zo laat Swen Laarveld van vakbond De Unie zaterdagochtend weten. ,,Maar dat akkoord wordt alleen bekrachtigd wanneer er ook een akkoord wordt gesloten voor het personeel in de cabine en de cockpit”, benadrukt hij. De andere bonden praten nog verder over aanpassingen in de cao voor de stewardessen en piloten.

Voor alle ruim 30.000 werknemers geldt dat de salarissen tot eind 2014 worden bevroren, vakantiedagen worden ingeleverd en het personeel harder moet werken voor hetzelfde salaris, zoals KLM topman Peter Hartman het eerder omschreef.

Voor het grondpersoneel (kantoorpersoneel, balies, bagage en technisch personeel) betekent dit dat een vrije dag wordt ingeleverd en Goede Vrijdag een gewone werkdag wordt. Na lang onderhandelen is overeengekomen dat er geen nieuwe roosters komen. Om het personeel toch efficienter in te zetten, wordt bij het maken van de roosters wel meer richting de grenzen van de cao gewerkt, zoals Laarveld het omschrijft.

,,Met KLM zijn harde afspraken gemaakt over de werkgelegenheid. Met een flexibele opstelling van zowel werknemers en KLM als werkgever, kunnen de banen van KLM-ers zekergesteld worden. Op het vlak van mobiliteit zijn afspraken gemaakt over tijdelijk ander werk, detachering binnen de KLM groep en mobiliteit binnen de groep’‘, licht Laarveld de overeenkomst toe. ,,Mocht het onverhoopt voorkomen dat er om wat voor reden dan ook onvoldoende mogelijkheden zijn om baanbehoud te kunnen garanderen, dan zal De Unie met KLM in gesprek gaan over een Sociaal Vangnet.”

De bonden en de directie van KLM zijn al anderhalf jaar met elkaar gesprek over bezuinigingen. Bij Air France zijn al afspraken gemaakt om uit de rode cijfers te komen. Bij KLM moet de reorganisatie 1,1 miljard euro opleveren. Een deel moeten komen uit extra inkomsten, verder wordt minder extern personeel ingehuurd, geldt al lange tijd een vacaturestop en moet ook het zittend personeel dus inleveren, harder werken en tijdelijk ander werk accepteren. Per saldo betekent dit dat het aantal personeelsleden verder zal dalen, maar inzet is dat niemand wordt ontslagen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Schiphol bananenmotor?