Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nijhuis: ‘Privatisering Schiphol heeft geen nut’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 722 
|
 nu.nl 
Nijhuis: ‘Privatisering Schiphol heeft geen nut’

AMSTERDAM - De nieuwe directeur van Schiphol Jos Nijhuis zal zich niet inspannen voor privatisering van de luchthaven, een grote wens van zijn voorganger Gerlach Cerfontaine.

Nijhuis trekt ‘‘definitief de streep door privatisering’’ van de luchthaven, zegt hij dinsdag in een interview met de Volkskrant.

‘‘Ik zie daar het nut niet van in’‘, zegt Nijhuis over een eventuele beursgang.

‘‘Omdat de maatschappelijke functie van Schiphol daarmee niet gediend is. We hebben nu de overheid als grootste aandeelhouder. Die is heel stabiel en ondersteunt ook primair onze maatschappelijke functie.’‘


Amsterdam
In 2007 concludeerden de regering en de gemeente Amsterdam al dat privatisering te weinig oplevert. Driekwart van de aandelen is in handen van het Rijk, 21,8 procent is in handen van Amsterdam.

Nijhuis zegt verder de maatschappelijke functie van Schiphol te willen herstellen. Die heeft volgens hem averij opgelopen door de recessie, de (inmiddels afgeschafte) vliegtaks en het dure imago van de luchthaven.

Winstmaximalisatie mag volgens de Schipholbaas ‘‘nooit het belangrijkste doel zijn’‘. ‘‘Op dit moment betekent dat dat we tijdelijk genoegen nemen met een aanzienlijk lager rendement.’‘


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Tja, als het goed gaat vullen we de zakken. Als het slecht gaat ook maar dan met overheidsgeld, lekker stabiel.

Nijhuis, het is niet het dure 'imago', het is het duur 'zijn' van de luchthaven. Daar is niets imaginairs aan.

De maatschappelijke functie van SPL is er eentje geworden van heel erg veel overlast en een enorme kostenpost. De baten blijven heel erg ver achter bij de kosten.

Kom es met een visie, bijvoorbeeld een luchthaven in zee of zo (ik roep maar wat) in plaats van het bedelen bij de overheid omdat je nog geen Ferrari hebt kunnen aanschaffen als ambtenaar zijnde.

Geplaatst door Observer

Uiterst curieus, dat Nijhuis een andere lijn inzet, dan Cerfontaine. Hij beloofd zelfs de tarievente gaanverlagen, hetgeenhij eerder afwees.
Ben erg benieuwd of dat windowdressing wordt, of PR praatjes voor de vaak.

Uiteraard behoeven wij geen hogere capaciteit
De overlast is te groot. En de frustratie over gebroken beloften, door Schiphol en het Ministerie van Ven W enorm.
en PR, of dat schiphol