Nieuws beslist ‘niet goed’?(Volg reacties onder dit bericht)

Aanvulling op 1 Augustus 2004
Ongerust, hebben wij vandaag opnieuw gevraagd waarom de Fanomos plots nog steeds uitblijven (die ‘plots’ zijn afbeeldingen die het IKB de omwonenden verschaft van hoe op de voorafgaande dag werd gevlogen). Er wordt namelijk op de stek van het IKB nog steeds geen enkel nieuw plot vertoond, en dat ondanks de voorafgaand berichten van NLR dat het in orde was. Mensen maken zich toenemend zorgen omdat zo misschien ‘ongemerkt’ belangrijke gegevens verloren gaan. Schiphol werd namelijk gisteren geconfronteerd met de grootste dichtheid ooit van starts en landingen.
Wij horen nu dat het NLR zaterdag een bericht heeft verspreid, inhoudende dat op 29 juli “de acquisitie van Fanomos gegevens weer veilig is gesteld, omdat het erin gelaagd is om een backup van het Fanomos systeem in te schakelen. Levering van verwerkte gegevens aan modems van klanten, de LVNL en CROS (IKB) is echter nog niet aan de orde. Maar, omdat de acquisitie is hersteld kunnen vluchgegevens worden opgeslagen en die kunnen zo nodig weer reprospectief voor verwerking worden gebruikt.
Dit bericht klinkt erg verontrustend. Wanneer je het namelijk naar de letter neemt zou het betekenen dat de langdurige storing inderdaad ook de acquisitie en registratie betrof van de gegevens nodig voor het berekenen van geluidsbelasting, onder andere in de 35 handhavingspunten.
Wij kunnen nauwelijks geloven dat dit waar is maar vinden het essentieel dat de LVNL en de Inspectie op dit punt heldere en transparante informatie geven.
De Polderbaan is namelijk pas na het zomerseizoen van 2003 volledig operationeel geworden. De zomer van het huidige jaar, 2004, is dus cruciaal voor de evaluatie van het effect van de opening van de Polderbaan en voor het beoordelen of ‘het nieuwe stelsel tijdens functioneren van de Polderbaan in vergelijking met de PKB 1995 een gelijkwaardige bescherming heeft geboden’.
Dit laatste is namelijk wat de ‘motie Baarda’ eist. Het aanvaarden daarvan door de overheid was beslissend voor het accepteren van de Polderbaan door het Parlement. Gegevens die je voor het uitvoeren van die motie nodig hebt mogen absoluut niet zoek raken.
Indien de acquisitie in de drukste maand van het jaar gedurende twee top-weken onderbroken is geweest en indien onze luchthaven, een van de grootste van europa, heeft nagelaten dit tijdig te repareren, dan is dat nadelig voor de betrouwbaarheid van de evaluatie.
Het beeld van omwonenden in de betrouwbaarheid van overheid en luchtvaart mag zeker geen schade oplopen door onduidelijke berichtgeving. Wij dringen er dan ook op aan dat NLR, LVNL en IKB helder en transparant meedelen of de genoemde langdurige storing al of niet invloed heeft gehad op het controleren en handhaven van het effect van vliegtuiggeluid in bewoonde gebieden rond Schiphol.
Geplaatst door J.H.Borst. uit Heemskerk
De betrouwbaarheid van de overheid en van de luchtvaart en zeker Schiphol heeft reeds ernstige schade opgelopen. Middels verkeerde cijfers plannen voorstellen, de overheid controleert niet of kan dit niet, een voldongen feit, ja we kunnen nu niet meer terug, dit kost te veel onder de volgende voorwaarden etc. akkoord.
Het ergste is bij een volgend kabinet gaat het exact zo.
Moet ik dan toch op die groene rakkers gaan stemmen?