Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuwe vliegtaks is niets om trots op te zijn

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 784 
|
 Trouw, de Verdieping 
Nieuwe vliegtaks is niets om trots op te zijn

Jeroen Diepemaat en Mark Thiessen, voorzitter en bestuurslid van de JOVD

De vliegtaks schiet zijn doel geheel voorbij. Mensen gaan juist verder reizen om het vliegtuig te pakken.

Michiel Emmelkamp en Sven Stevenson van de Jonge Socialisten staken in Trouw (23 juli, AH: zie artikel hieronder) de loftrompet over de vliegtaks. Ze sloegen daarbij herhaaldelijk de plank mis en zagen belangrijke zaken over het hoofd. Wie beter kijkt, ziet dat de nieuwe vliegtaks een nutteloze vliegbelasting is, met alleen nadelen.

De waarschuwing dat Schiphol door de invoering van de vliegtaks deze zomer 50.000 minder passagiers verwacht dan vorig jaar, en KLM-directeur Hartman zelfs rekent op een miljoen klanten minder, zien de twee Jonge Socialisten als het gelijk van minister Cramer. Honderdduizenden Nederlanders die niet langer op vliegvakantie kunnen, gefeliciteerd minister! Een puike prestatie.

De zaken liggen in de werkelijkheid heel anders. Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van deze reizigers uitwijkt naar luchthavens in België of Duitsland. De vliegtaks schiet zijn doel dus geheel voorbij. Mensen gaan juist verder reizen om het vliegtuig te pakken. Het milieu is hier niet bij gebaat.

Wat willen Michiel Emmelkamp en Sven Stevenson met de grote groep vliegtaks-ontlopende Nederlandse vakantievierders doen? Keihard aanpakken. De Jonge Socialisten willen torenhoge boetes aan de grens opleggen aan Nederlandse reizigers. Het geld gaat waarschijnlijk rechtstreeks de schatkist in.

Net zoals dat gaat bij de vliegtaks zelf: aan het milieu wordt die niet besteed.


Door de invoering van de vliegtaks zet het kabinet moedwillig de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart op het spel. Dat is ronduit dom.

De voorstanders van de vliegtaks menen dat Nederland nu ook andere landen moet overtuigen van het ’nut’ van de vliegtaks. Dan zal immers de Nederlandse concurrentiepositie niet onder de belasting lijden? Dit is de wereld op zijn kop: eerst een omstreden, ingrijpende maatregel doorvoeren en daarna pas kijken of er wat gedaan kan worden aan de te verwachten nadelen.

Op de Nederlandse luchthavens hebben we de afgelopen weken gesproken met vakantiegangers en luchtvaartpersoneel. Zij voelen zich gepiepeld, en zien de belasting zoals hij is: een welkome aanwinst voor de schatkist van minister Bos.

Misschien hebben sommige fans van de vliegtaks privé uitleg gekregen van de onzichtbare minister Cramer, maar voor de rest van Nederland is de invoering van de vliegtaks volkomen onbegrijpelijk.

Bij het invoeren van een nieuwe belasting moet de overheid allereerst nauwkeurig nagaan of de doelen ook werkelijk haalbaar zijn en of het behalen hiervan de eventuele nadelen waard is. De doelen van de vliegtaks worden in rap tempo voorbijgevlogen, en de belasting is nadelig voor de luchtvaart, de burger én het milieu.

De vliegtaks dient dan ook snel een enkeltje verleden te krijgen. Volgens Emmelkamp en Stevenson van de Jonge Socialisten past het terugdraaien van de belasting echter niet in de Nederlandse ambities voor het klimaat. Dat het niet bij de belastingambities van dit kabinet past ligt dichter bij de waarheid. De waslijst aan belastingverhogingen heeft een verlammend effect op de economie. En dat is echt niets om trots op te zijn


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Het zou de heren gesierd hebben indien ze verder gekeken hadden dan alleen de administratie.

De grootste ecotax gaat de kerosineprijs worden. Hoe minder er gevlogen wordt, hoe beter dat voor het milieu (daar waar we in leven moeten) het is.

Quantas ontslaat 1500 mensen en kisten hebben vreemde problemen; dat komt niet door de ecotax.




Geplaatst door Observer uit Nederland

Ach ja, de jonge liberalen zoudenzich wat beter dienen te verdiepen in de achter liggende feiten

Geplaatst door C uit Ellen

De laatste twee "wijze" reacties slaan nu nergens meer op. Het blijkt dat dit Nederland gewoon ruim een miljard kost en dat er nog net zoveel gevlogen wordt, alleen vanuit andere landen. Domste milieumaatregel die we in een tijdje hebben gehad. Leuk dat dit stukje op "Platform Vlieghinder Regio Castricum". Die zijn inderdaad de enige die baat hebben bij deze maatregel.......