Op het eerste gezicht lijkt het idee om uit te vliegen zoals genoemd in het artikel niet gek. Zeker niet als daar officiele reken- modellen aan ten grondslag liggen. In het Haarlems Dagblad stond ditzelfde artikel, maar dan wat uitgebreider --> de onderliggende argumentatie/berekeningen.
Is de wederkerigheid van de redenatie ook waar? Geldt zo'n idee als een andere uitvliegroute/wijze van uitvliegen ook voor een mogelijk andere invliegroute en daarmee samenhangende vlieghoogte/wijze van dalen enzovoort? Is het in het bevestigende geval dan niet wijs om mee te liften op het idee zoals genoemd in de krant en daar aan toe te voegen een identieke "nieuwe" invliegroute. I.c. hierover vanuit PVRC contact te zoeken met de Pressiegroep Velsen voor samenwerking op dit idee?.
Ik wilde nagenoeg hetzelfde opperen als de reactie die al gegeven is, voor wat betreft de AANvliegroute, die er wellicht hetzelfde zou kunnen uitzien als de voorgestelde uitvliegroute. Ik zet overigens wel mijn vraagtekens bij het voor de hand liggende afsnijden van bochten bij het uitvliegen, zodat de uitvliegroute niet óók nog eens over Castricum gaat komen, de ellende is hier al gigantisch! Verder heb ik niet veel vertrouwen (meer) in uitspraken/berekeningen als dat men geen geluidsoverlast zal gaan ondervinden, omdat er toch 'hoog'(?) gevlogen gaat worden. Eerst zien, dan pas geloven. Bij het uitvliegen zoals dit momenteel gebeurt produceren de grote/zware vliegtuigen die ten oosten van Castricum afbuigen behoorlijk wat kabaal. In Castricum zou er volgens de cijfers ook geen geluidsoverlast komen bij de ingebruikname van de Polderbaan, maar Castricum staat wel bovenaan de klachtenlijst. En dat geeft onomstoten aan dat het hier onleefbaar is geworden voor een groot aantal mensen sinds er dag EN NACHT! over Castricum wordt aangevlogen. Het lijkt mij een prima initiatief als de PVRC dezelfde route naar buiten brengt als AANvliegroute.
Ik heb een tijd geleden in het gastenboek al de suggestie gedaan aan te vliegen ten noorden van Alkmaar en de daling via het Alkmaardermeer in te zetten.
De rekenmodellen voor landend verkeer zijn mij onbekend. Volgens mij kent niemand ze buiten het NLR. Gezien de discrepantie tussen praktijk en geluidscontourkaarten zijn die modellen in elk geval zwaar onderschattend.
Geplaatst door Wim Perlee uit Castricum
Is de wederkerigheid van de redenatie ook waar? Geldt zo'n idee als een andere uitvliegroute/wijze van uitvliegen ook voor een mogelijk andere invliegroute en daarmee samenhangende vlieghoogte/wijze van dalen enzovoort? Is het in het bevestigende geval dan niet wijs om mee te liften op het idee zoals genoemd in de krant en daar aan toe te voegen een identieke "nieuwe" invliegroute. I.c. hierover vanuit PVRC contact te zoeken met de Pressiegroep Velsen voor samenwerking op dit idee?.