Nieuwe techniek in oude vliegtuigen
Thomas van de Sandt
De nieuwste generatie vliegtuigen wordt mede door het gebruik van lichte materialen, efficiënte motoren en slimme regeltechniek een stuk energiezuiniger. Door de lange gebruiksduur van vliegtuigen zou het toepassen van retrofitting – het gebruik van nieuwe technieken in oude vliegtuigen – op kortere termijn echter een stuk meer zoden aan de dijk zetten om het luchtverkeer te vergroenen. Dat meldt een internationaal consortium onder leiding van Fokker Services in het eindrapport van het 7e-kaderproject Retrofit.
‘Vooral bij commerciële vliegtuigen voor de kortere afstanden is een hoop te winnen, omdat er daar gewoon heel veel van zijn’, zegt Johan Kos van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), dat ook aan het project deelnam. Door retrofitting kunnen nieuwe technologieën om uitstoot, lawaai en brandstofgebruik terug te dringen soms wel vijftien jaar eerder op grote schaal worden toegepast, denken de onderzoekers. ‘Op zich duurt het ontwikkelen van een nieuw vliegtuig niet zo lang, maar je moet ook de tijd meerekenen totdat de luchtvaartmaatschappijen veel nieuwe toestellen in gebruik hebben genomen’, aldus Kos.
In het rapport hebben de onderzoekers een lijst van 175 potentiële retrofit-technologieën opgesteld. Een voorbeeld is het vervangen van metalen onderdelen door een evenknie van composiet. ‘Wanneer je bijvoorbeeld de gondel of de behuizing van de fan van composiet maakt, krijg je niet alleen gewichtsreductie, maar ook een verbetering van de luchtstroom door de motor en een geluidsreductie.’ Een ander voorbeeld is het aanpassen van de hulpmotor, zodat het vliegtuig niet meer op de hoofdmotor hoeft te taxiën. Deze retrofit-techniek wordt nu al veelvuldig toegepast.