Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe startprocedure geïntroduceerd op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1548 
|
 luchtvaart nieuws.nl 
Nieuwe startprocedure geïntroduceerd op Schiphol

SCHIPHOL - Op Schiphol is deze week een nieuwe startprocedure geïntroduceerd. De nieuwe startprocedure moet zorgen voor een afname van het brandstofverbruik, minder uitstoot van schadelijke stoffen. Ook is sprake van minder geluidsoverlast, zowel vlakbij de luchthaven als verder weg. Dat meldt het KLM-bedrijfsorgaan Wolkenridder Actueel.

De Noise Abatement Departure Procedure (NADP2) is tot een hoogte van 1500 voet identiek aan de vorige startprocedure, NADP1. Daarna wordt eerder en bij lagere hoogte begonnen aan de continue klim met klimvermogen.

De Alderstafel, het overlegorgaan van alle betrokken partijen over de ontwikkeling van Schiphol, sprak enkele weken eerder zijn steun uit aan het drie jaar geleden opgestarte traject om de procedure op Schiphol te mogen introduceren. Aan de Aldertafel zijn afspraken gemaakt over maatregelen om de geluidsoverlast op Schiphol terug te dringen.

De afdeling Air Traffic Management van KLM Flight Operations heeft zich vanaf het begin van het traject ingezet om de NADP2-procedure ingevoerd te krijgen. NADP2 werd eind vorig jaar voor zowel KLM als KLC al geïntroduceerd op buitenstations.

Van onze redactie


Reacties op dit bericht

Geplaatst door E10CDM

vakkundig weggelaten dat er meer geluid(soverlast) is in het "tussengebied", klimvermogen tussen 1500 en 3000 ft op lagere hoogte dan bij NADP1.. hopelijk wel verteld aan de omwonenden aan de Alderstafel?

dit is uitgebreid onderzocht en wordt ook gemeten tijdens de certificatie van ieder vliegtuigtype. Die info is de basis voor de geluidsmodellen, waarmee berekeningen voor de noisecontours etc gemaakt worden. NADP1 is noise abatement departure procedure met betere "close in" resultaten, en is vaak de "standaard" voorgeschreven startprocedure bij veel Europese "geluidsgevoelige" airports zoals Frankfurt, Heathrow en tot nu toe ook altijd Schiphol. NADP2 leidt oa tot (iets) lagere geluidsniveaus "far out", vanwege het eerder bereiken van grotere hoogte, zie ook plaatje.
In ICAO paper over verschillen tussen deze twee "standaard" vertrekprocedures voor noise abatement (ingevoerd zodat er niet voor elke airport een aparte, op maat gesneden versie is die piloten moeten trainen..) is op basis van oa metingen in Japan geconcludeerd dat op 6 mijl van startpunt de geluidsniveaus tussen 2 en 9 dB HOGER zijn bij NADP2 tov 'oude' NADP1. Vaak is dit juist de plaats waar dichtbijgelegen bebouwing rond luchthavens begint (zoals Aalsmeer, Zwanenburg, Amstelveen, Hoofddorp etc), waar dus vanaf nu duidelijk hoorbare hogere geluidsniveaus per start te verwachten zijn. Daar staat een redelijke brandstof en CO2 besparing voor de airline tegenover, zonder twijfel de motivatie voor KLM om deze procedure ook op Schiphol in te voeren. en een iets lager geluidsniveau verder weg (als vliegtuig boven 3000ft zit), maar daar zijn geluidsniveaus op de grond al lager.