Nieuwe pier Schiphol mogelijk in 2019
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Een nieuwe pier op Schiphol voor vliegtuigen kan mogelijk in 2019 klaar zijn in plaats van pas in 2022. ,,Wij zijn voorstander van deze A-pier, maar oplevering in 2022 is echt onacceptabel. Dat is veel te laat. Schiphol kijkt in overleg met KLM en andere gebruikers hoe de oplevering versneld kan worden'', legt Pieter Cornelisse, directeur luchthavenstrategie bij KLM uit.
Op tafel in zijn kantoor in Amstelveen ligt een vuistdik pak met tekeningen en stukken over het Masterplan Schiphol. Omdat de luchthaven in de spitsuren nu al geen plek heeft voor alle vliegtuigen, zou een nieuwe pier worden gebouwd. Om snel te kunnen bouwen werd eerst gedacht aan halve pier, later werd het toch meteen een complete en nog weer later wilde Schiphol ook meteen een nieuwe terminal bouwen en het bagagesysteem uitbreiden. Probleem is wel dat voor de bouw van die terminal veel leidingen en wegen moeten worden omgelegd en een parkeergarage deels tegen de vlakte moet. Ook het Vrachtgebouw 1 van KLM zou plat moeten.
Met al die aanpassingen werd het project steeds groter. De totaal benodigde investeringen voor de komende zeven tot acht jaar worden nu al geschat op 2 tot 2,5 miljard euro. En nog belangrijker, de opleverdatum werd verschoven. ,,Oorspronkelijk was het plan dat de verkorte pier in mei van dit jaar klaar zou zijn, dus voor de invoering van de centrale security. Toen werd het 2018 en nu weer 2022. Over zeven jaar is echt veel te laat'', zo hebben de maatschappijen aan Schiphol laten weten, geeft Cornelisse aan.
Compromis
Beide partijen werken nu aan een compromis. Daarbij gaat niet het hele Vrachtgebouw tegen de vlakte, maar slechts een derde. ,,In dat geval moeten we alle poststukken elders verwerken en daarvoor nieuwe machines kopen. Ook kunnen aan de pier dan niet vijf kleine en vijf grote toestellen, maar vijf kleine en slechts drie grote. Meer ruimte voor opstelplaatsen ontstaat pas in de toekomst wanneer het hele vracht- en cateringgebouw weggaan. Maar voor de eerste jaren biedt dit al soelaas. Het is mogelijk om die nieuwe A-pier met een tijdelijke doorgang te verbinden met de B-pier**, laat Cornelisse op de tekeningen zien. ,,In dat geval kan de pier in 2019 in gebruik worden genomen. Naar verwachting neemt Schiphol voor het eind van het jaar een definitief besluit.''
Omdat een nieuwe terminal pas later volgt, zullen KLM en haar Skyteampartners de eerste jaren die nieuwe pier gaan gebruiken. Dat zijn vooral passagiers die binnen het Schengengebied overstappen. Alleen de intercontinentale passagiers moeten dan in bussen stappen.
Lange termijn
Voor de lange termijn is het juist de bedoeling dat de hele operatie van KLM en haar Skyteampartners wordt geconcentreerd in de middelste pieren. Dat maakt het overstappen van passagiers makkelijker omdat passagiers minder hoeven te lopen. De nieuwe A-pier is dan vooral voor andere maatschappijen. En mocht het luchtverkeer nog verder groeien, dan kunnen in de toekomst nog twee pieren worden gebouwd op de plek van de andere vrachtgebouwen. Aan de overzijde van de Kaagbaan is ruimte gereserveerd voor nieuwe vrachtgebouwen.
,,Een stap voor stap uitrol van het Masterplan, in lijn met de economische situatie, blijft ook dan verstandig'', adviseert Cornelisse.