Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe geoptimaliseerde startprocedures bij KLM

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 603 
|
 Transportnieuws 
Nieuwe geoptimaliseerde startprocedures bij KLM

SCHIPHOL - Met ingang van 15 april 2014 is KLM overgegaan tot het vliegen van een nieuwe startprocedure. Deze startprocedure, Noise Abatement Departure Procedure (NADP2), sluit aan bij de internationale standaard en zal naar verwachting leiden tot verlaging van operationele kosten. Uit onderzoek is gebleken dat deze startprocedure een gunstig effect heeft op zowel emissies (door een verminderd brandstofverbruik) als op de geluidbelasting.

In de nieuwe procedure wordt na de startfase, zodra het vliegtuig een hoogte van 1500 voet (ongeveer 450m) heeft bereikt, de snelheid van het vliegtuig opgevoerd door de klimstand van het vliegtuig te verlagen en worden de flaps zo snel mogelijk ingetrokken. Als gevolg hiervan vliegt het vliegtuig op een eerder moment sneller, maar minder hoog dan met de oude startprocedure. Na het bereiken van een bepaalde snelheid klimt het vliegtuig met deze constante snelheid steil verder.

De procedure die vanaf 15 april gevlogen wordt, is weliswaar nieuw voor KLM op Schiphol, maar wordt door KLM en andere luchtvaartmaatschappijen internationaal al op heel veel luchthavens toegepast. Ook op Schiphol vliegen enkele maatschappijen al langer met deze nieuwe startprocedure.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Hoe reduceert dat geluid?

Ik lees "lager" en "sneller". Niet "stiller".

Geplaatst door Jaap

Op 18 april heeft dit ook op deze site gestaan en toen heeft een zekere E10CDM daar een kritische kanttekening bij gezet, die mij nogal deskundig overkwam. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de nieuwe procedure alleen in het belang van de luchtvaartsector zelf is, maar ik laat mij er graag van overtuigen dat dit niet het geval is. Ik ervaar in ieder geval geen verbetering en ik woon hemelsbreed zo’n kilometer of 30 van Schiphol.

Geplaatst door Jan Griese

Juist mensen recht onder de banen: Lijnden, Amstelveen, hebben extra last! Ja Jaap het zou brandstof sparen.... Herrie kan ze niet schelen, het gaat om geld ....