Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe geluidsstelsel wordt groot deel van dag genegeerd

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 691 
|
 dichtbij.nl Editie Noord-Kennemerland 
Nieuwe geluidsstelsel wordt groot deel van dag genegeerd

Door: dichtbijredactie (Nieuwsblad voor Castricum)

CASTRICUM - De luchtverkeersleiding zet de banen op Schiphol gemiddeld vijf uur per dag naar eigen inzicht in. Dat stelt Erwin von der Meer, voorzitter van de stichting Bescherming Leefomgeving Regio Schiphol (BLRS), waarin 18 platforms van bewoners zijn verenigd.

De onderzoekers van het onafhankelijke bureau Helios /UK concluderen dat de luchtverkeersleiders de nieuwe regels voor het baangebruik (ook wel preferentieregels genoemd) over het gebruiksjaar 2011 gedurende 30% van de dag niet hebben kunnen gebruiken. Deze conclusie komt naast hun kritische bevindingen over de Buitenveldertbaan. Dat komt omdat de regels door de dan heersende meteorologische en operationele omstandigheden gedurende die tijd geen uitsluitsel geven over de in te zetten banen. Met als gevolg dat de luchtverkeersleiders gemiddeld vijf uur van de dag (een Schipholdag duurt van 06.00 tot 23.00 uur) de banen naar eigen inzicht inzetten.

Belofte
“Dit roept uiteraard de vraag op wat er in die vijf uur terecht komt van de belofte dat er onder het nieuwe stelsel zo min mogelijk geluidhinder zal worden veroorzaakt” stelt Von der Meer. “Daar komt dan bij dat bij de verantwoording van het baangebruik, de veelbesproken ‘verklaarbaarheid’, voor Schiphol geldt: als de geluidsregels geen uitsluitsel geven over het baangebruik, dan is het baangebruik per definitie verklaard! Dat betekent in de praktijk dat als Schiphol stelt dat het gebruik van de Buitenveldertbaan over 2011 voor 96% is verklaard - en daarmee suggereert dat de preferentieregels (‘zo min mogelijk geluidhinder’) 96% van de tijd zijn gevolgd - dat op basis van het onafhankelijke Helios onderzoek geconcludeerd kan worden dat die preferentieregels over 2011 hooguit voor 66 % van de tijd inderdaad zijn gevolgd en dat er voor 30% van de tijd geen preferentieregels waren om te volgen. De vraag dient dan ook aan wat de Tafel van Alders dan in feite bereikt heeft met het introduceren van het nieuwe geluidsstelsel.”


Reacties op dit bericht