Nieuw type Boeing 747 op Schiphol
Afgelopen zaterdagavond landde er voor het eerst op Schiphol het nieuwste vrachttoestel van Boeing, de 747-8F.
Het nieuwe supervrachttoestel van Boeing is pas op 26 januari afgeleverd aan het Russische vrachtbedrijf AirBridgeCargo. Eerder werden deze toestellen al geleverd aan Cargolux, Atlas Air en Cathay Pacific. De KLM en Martinair hebben vooralsnog geen plannen om dit toestel aan te schaffen.
AirBridgeCargo is een grote speler op Schiphol. De maatschappij heeft twaalf toestellen. Wekelijks wordt Schiphol dertien keer aangevlogen. “Vanaf Schiphol vliegen we dan naar Chicago, Siberië en Moskou. Moskou is onze hub en daarvandaan kunnen we dan weer verder naar China’’, legt een woordvoerder uit. In maart komt het tweede nieuwe toestel van Boeing. “In totaal zijn er vijf besteld. Die worden vooral gebruikt als vervanging van de Boeing 747-200.’’
De Boeing 747-8 gebruikt de nieuwe motoren van General Electric, de GEnx. Deze zullen naast brandstofefficiënter en milieuvriendelijker, ook geluidsarmer dan voorgaande modellen zijn. Het vrachtvliegtuig heeft een vrachtruim van 76,3 m lengte en is hiermee 5,6 meter langer dan een 747-400 Freighter. Deze verlenging betekent dat er twee extra palletplaatsen voor vracht beschikbaar zijn, goed voor 16% meer vracht.
Op 23 februari wordt een Antonov 124 verwacht. Burger AirFreight heeft deze Oekraïense gigant ingehuurd. Op 25 februari wordt weer het luchtruim gekozen. Overigens wordt deze Antonov 124 nog overtroffen door de An 225 dat bekendstaat als het grootste vrachttoestel ter wereld.