Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuw record voor elektrisch vliegtuig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 653 
|
 at-aandrijf techniek.nl 
Nieuw record voor elektrisch vliegtuig

Het op batterijen vliegende e-Genius onderzoeksvliegtuig van het Institut für Flugzeugbau (IFB) van de Universität Stuttgart heeft nieuwe records gevestigd voor elektrisch vliegen. Op de eerste wedstrijddag van de Green Speed Cup overbrugde het tweepersoons toestel een afstand van 405 km. De wedstrijd werd ook royaal door het elektrische vliegtuig gewonnen.

Als voorbereiding op de Green Speed Cup Straußberg bij Berlijn werd het toestel begin september door de lucht overgebracht vanaf vliegveld Kornwestheim/Pattonville naar Straußberg, een afstand van 560 km. Reeds bij de tussenstop in Dessau om de batterijen op te laden, had de e-Genius al zijn eerste wereldrecord te pakken. Een afstand van 393 km had eerder nog geen enkel vliegtuig op batterijen gemaakt.

Op de eerste wedstrijddag van de Green Speed Cup moest de e-Genius een afstand van 405 km overbruggen. Maar ook dat lukte de piloten van het instituut en daarmee verbeterden ze het record voor op batterijen vliegende toestellen voor de tweede keer.

Zuinig met energie
Tijdens de wedstrijd legden conventioneel aangedreven concurrenten het af tegen het toestel uit Stuttgart. Bij gelijke reistijd verbruikt het elektrische vliegtuig slechts een vijfde van de energie in vergelijking met conventionele tweezitters.

De e-Genius is een tweezits prototype, maar de ontwikkelaars zijn er van overtuigd dat de onderzoeksresultaten in de toekomst ook worden gebruikt voor grotere vliegtuigen. In de e-Genius blijkt de elektrische aandrijving in de vliegtuigen betrouwbaar is, een laag geluidsniveau en een goed energetisch rendement heeft. Dit is van belang voor toekomstige vliegtuigen die vooral worden gebruikt voor het ‘feeder’ verkeer (van regionale naar internationale vliegvelden), dat hoofdzakelijk wordt uitgevoerd door turboprop vliegtuigen.

e-Genius
De e-Genius werd ontworpen en gebouwd onder leiding van prof. Rudolf Voit-Nitschmann aan het het Institut für Flugzeugbau (IFB) van de Universität Stuttgart. De succesvolle eerste vlucht is in mei 2001 voltooid . Het toestel is momenteel ‘s werelds krachtigste door batterijen aangedreven vliegtuig. Het heeft een spanwijdte van 16,85 m , een startvermogen van 65 kW en startgewicht van 900 kg.

De batterijen kunnen 56 kWh elektrische energie opslaan en dragen 300 kg bij aan het startgewicht. De piloten realiseerden de recordafstand met een gemiddelde snelheid van 160 km/h en hadden daarvoor het energie-equivalent omgerekend van 1 l per 100 km nodig.

Website van de Universität Stuttgart
Bron: Universität Stuttgart


Reacties op dit bericht