Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuw onderzoek Alders naar groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 659 
|
 Parool.nl 
Nieuw onderzoek Alders naar groei Schiphol

SCHIPHOL - Oud-minister Hans Alders gaat op verzoek van minister Camiel Eurlings (Verkeer) nader onderzoek doen naar de groei van Schiphol.

Dit schrijft Alders in een brief aan de Tweede Kamer. Het onderzoek naar bijgestelde marktprognoses, mede ten gevolge van de kredietcrisis, kan nieuw licht werpen op de vraag vanaf wanneer Schiphol de grens van zijn groei bereikt en de regionale luchthavens Lelystad en Eindhoven vluchten moeten overnemen.

Schiphol presenteerde donderdag een ‘ongekende’ daling van het passagiers- en vrachtvolume in de eerste helft van 2009, veroorzaakt door hevige concurrentie en omdat het slecht gaat met de economie.

Schiphol mag groeien tot 510.000 vliegbewegingen per jaar. In de Luchtvaartnota die het kabinet in april heeft vastgesteld, is bepaald dat Lelystad en Eindhoven in beeld komen als Schiphol de 460.000 vluchten per jaar nadert. Bij gunstige economische ontwikkelingen gebeurt dat op zijn vroegst in 2013, maar mogelijk ook jaren later, aldus de meest recente cijfers.

Tot dusver was de uitgangspositie dat Eindhoven en Lelystad in 2020 samen 70.000 vluchten van Schiphol delen.

Uit de brief van Alders blijkt dat gemeenten in de regio Eindhoven, de provincie Noord-Brabant, omwonenden en milieuorganisaties op dit moment geen ruimte zien voor 35.000 extra vluchten in 2020. Het ministerie van Defensie is echter bereid te praten over de beperking van militaire functies op de vliegbasis.

In Flevoland gaan de gesprekken de komende tijd verder over een nieuw vliegveld op een andere locatie dan nu in Lelystad.

Intussen wil Schiphol zijn positie verbeteren door nieuwe bestemmingen. Met bonussen voor maatschappijen probeert Schiphol dat voor elkaar te krijgen. ‘‘Er zouden nog 25 internationale bestemmingen bij moeten komen, zoals in China en India. En nieuwe maatschappijen moeten we de ruimte geven op Schiphol te groeien’‘, zegt financieel directeur Pieter Verboom.

Met die selectieve groei moet de luchthaven volgens Verboom vooral de Nederlandse economie dienen - de luchthaven richt zich in de nieuwe strategie niet meer op ongebreidelde groei. Een uitgebreid netwerk van bestemmingen, nu ruim 260, is belangrijk voor het vestigen van bedrijven in de omgeving en voor de rol als overstapluchthaven


Reacties op dit bericht