Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuw geluidstelsel Schiphol

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 761 
|
 www.telegraaf.nl 
Nieuw geluidstelsel Schiphol

door Ronald Veerman

AMSTERDAM -  Schiphol krijgt een nieuw ingenieus geluidstelsel waardoor de luchthaven tot 2020 en ook verder daarna kan blijven doorgroeien. Dat heeft De Telegraaf vanmiddag vernomen na afloop van een cruciale vergadering onder leiding van ex-minister Alders. Daarbij is een akkoord bereikt tussen KLM, Schiphol, de luchtverkeersleiding (LVNL) en andere betrokkenen rond de luchthaven.

Na liefst twee jaar uiterst moeizaam onderhandelen en soms felle ruzies bevestigden diversen betrokken zojuist dat eindelijk sprake is van ‘witte rook’.Daarbij is afgesproken dat over enkele maanden gestart gaat worden met een experiment, waarbij het huidige en al jaren omstreden geluidsnormen en geluidscontouren van de luchthaven tijdelijk en uiteindelijk definitief buiten werking worden gesteld.

Verwacht wordt dat Alders het akkoord volgende week aan minister Eurlings zal voorleggen. De minister, die het huidige geluidsstelsel al jaren als pervers en onuitvoerbaar beschouwd zal de plannen vrijwel zeker enthousiast omarmen en met een positief advies aan de Tweede Kamer voorleggen.

Kern van het zeer ingewikkelde akkoord is dat de vijf start- en landingsbanen van Schiphol via een ingenieus systeem van ‘striks geluidspreferent’ vliegen veel optimaler gebruikt gaan worden.

Daardoor worden KLM en andere maatschappijen niet langer gehinderd door overlopende ‘geluidsemmers’ en andere nadelige effecten van het huidige stelsel. Ook kunnen taxitijden worden verkort en wordt onnodig omvliegen beperkt.

Bekijk bericht op "www.telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

.....waardoor de luchthavenkan blijven doorgroeien

...... waarbij de geluidsnormen en geluidscontouren uiteindelijk definitief buiten werking worden gesteld.

......... dat de start- en landingsbanen veel optimaler gebruikt gaan worden (hogere capaciteit, dus).

.........daardoor worden de maatschappijen niet langer gehinderd door overlopende geluidsemmers en andere nadelige effecten .....

WAT EEN VOORDELEN ALLEMAAL, GEWELDIG!

jammer dat ze alleen maar voor de luchtvaartsector zijn en de bewoners hiermee 100% vogelvrij verklaard zijn ................

Veelzeggend in de kop is dat de belangrijkste partijen met name genoemd worden, maar over de omwonenden geen woord, of zouden dat soms de "andere betrokkenen" zijn?

Het stuk in één woord samengevat: Walgelijk!

Geplaatst door schiphol regio bewoner uit NULL

Ton2, zou je niet wachten met oordelen tot nadere info, mn vanuit de overige linkse media? die zullen zeker de winsten van de omwonenen en de bestuurders benadrukken, met alle dwarsrelaties die er zijn.
even geduld dus, of is een akkoord, ongeacht de inhoud, bij voorbaat fout in jouw ogen?

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Ik heb het niet meer zo gevolgd de laatste tijd, maar ik vraag me af of die dorpsdokter uit Zwanenburg nu beter slaapt dan ik. Geluid of geweten.

Geplaatst door cns uit deltametropool

CDA krijgt steeds meer uit te leggen?

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Het enige dat nog ontbreekt zijn de veelbetekenende woorden "per saldo", in de zinsnede (nu.nl):

"....Schiphol krijgt op deze manier de mogelijkheid om door te groeien, terwijl de overlast voor bewoners in ieder geval niet zal toenemen, zo zegden de partijen binnen de zogeheten Alderstafel toe..."

Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

[edit] Wij reageerden al ettelijke malen op dit VVA stelsel. Het enige wat we nog niet weten,is of het CDA vliegen overdag er nu wel bij zit, of ook gesneuveld is.
Eurlings noemde het huidige stelsel pervers
Wij zijn er van overtuigd dat het VVA stelsel nog perverser zal zijn. (Wat een demagogisch woordgebruik overigens !) Pervers ervaarden wij dat de Sector het punt bij Leimuiden vorig jaar expres vol liet lopen, om zo dit VVA stelsel "In de etalage te zetten!" SRB, het VVA is bij voorbaat fout, meen ik, menen wij, en zoals Ton-2 laat weten. Nu nog ervaren , of het nog fouter gaat worden. aardig is wel, ik zocht eens even de reacties op onder het Telegraaf artikel. ca 10 jaar geleden zag je ca 19 % die schiphol -en de regering/parlement-veroordeelden. terwijl dat er nu rond de 50 % of meer zijn. Terwijl degenen die positief reageren , in meerderheid verder weg van Schiphol wonen. We wachten de commentaren " In linkse kranten " af . De schrijver van het artikel weet zeer waarschijnlijk weinig van het dossier. De Geluidemmers.... hij bedoelt de grenswaarden in Handhavings-punten. Het CDA houdt niet zo van gedogen...
Enfin.. wordt zeker vervolgd !

Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

PS : Verkorte taxitijden (Polderbaan...!) verhoudt zich niet met strikt preferentieel vliegen. Er werd een worst voorgehouden, dat de Buitenveldertbaan van35.000 vluchten naar 20.000 zou gaan... (Aldersovereenkomst)Als men kortere taxitijden nastreeft kan die vermindering niet . Rara , rara
We zullen zien...wordt vervolgd

Geplaatst door Wilko uit Driehuizen

De individuele omwonende is vogelvrij verklaard omwille van een niet bestaande groep "bewoners". Niet eenvoudig controleerbaar dus!

Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

TOT MIJN STOMME VERBAZING is dit Telegraaf artikel van hun site gehaald ! ! Ik las gisteravond laat ca 230 reacties, waarvan er erg veel zeer zeer kritisch waren . Had de telegraaf niet op gerekend zoveel kritische lezers ? Gelukkig copieerde ik deze reacties . Is nu definitief bevestigd dat de Telegraaf het doorgeefluik is van Schiphol ??

Overigens ben ik het met bovenstaande reacties zeer eens ! Eeurlings noemde het huidige stelsel pervers.Wat een demagogisch en onsmakelijk taalgebruik overigens Wel wat er nu komt is nog veeeeel perverser ! Alle handhavingspunten weg ? En toch minder herrie, Kom nou ! Vorig jaar vond een perverse streek van Schiphol plaats. Bij H.havingspunt Leimuiden liet men de boel vollopen,om dit VVA stelsel in de Etalage te zetten. Wordt ongetwijfeld vervolgd !


Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

Dank An, Dan hebben ze het wel heel goed weggestopt.

Geplaatst door schiphol regio bewoner uit NULL

nogmaals: waarom al deze veroordelingen als jullie de inhoud nog niet eens kennen, althans niet via openbare kanalen? is er toch weer gelekt of overlegd tussen platforms, al dan niet formeel, en opinie-makers tegen Schiphol zoals frequente bezoekers en schrijvers op deze site? wordt zeker vervolgd....

Geplaatst door Bas van den Born uit NULL

De start en landingsbanen die het minste overlast geven hebben ze alleen berekend,
toppunt van geknoei dus. Het wordt tijd dat de eerlijke meetgegevens worden gebruikt.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

'Schiphol krijgt een nieuw ingenieus geluidstelsel' : 'maximum dB(A) product' genaamd. Vooral de Kolderbaan en de Kaagbaan zullen van dit nieuwe ingenieuze geluidstelsel worden voorzien.......

Geplaatst door marianne uit castricum

oplichterij van schiphol, bestuurders, politici, het malafide bedrijfsleven, klm, piloten etc.Het kapitalisme is op " sterven" na " dood ", maar groeien is hun Schip- hol doeltje. De bewoners worden niet genoemd in uw rapportje en zullen in de hele regio de " lasten" blijven ondervinden. 8 jaar over gedaan om hetzelfde uitgangspunt uit te spreken. Bravo!!!! De boel wel belazeren. Alders is een "typische" exponent van de doorgevreten, naar machtsnakkende, meelopende , nietsontziende bestuurder, waar zeker geen burger in het vizier komt. Voor de goede verstaander, er zijn weinig stille vliegtuigen, ze glijden nauwelijks, ze blijven extreem laag overvliegen op 30 km afstand van hun vieze pekplekje.WF Hermans zei het al: " We zijn omringd door gevaarlijke gekken". Zo is maar net. Niet de burger, niet degenen die een beschaafd maatschappelijk model voorstaan. Maar, U, Alderstafel, U bent met zijn allen te stom om maar 1 ander "orgineel" plan te ontwikkelen. Van harte proficiat dat alles zo uit elkaar is gespeeld zodat er geen enkele cohesie meer is, wel een diepe diepe minachting voor de burger. Met U "volgevreten" haaienbek naar de volgende opdracht gaat, waar u weer extreme maatschappelijke schade aanricht en alleen maar de opdrachtgever kan plezieren, belikken en slijmen.

Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

@SRB , Waarom nu weer deze paranoia ?
Lekken hoezo dan , Ben erg benieuwd !
1) De Alderstafel werd gisteren in het grootste geheim gehouden! Daar wetende huidige 15 BLRS platforms NIETS van! Werd bekend als donderslag bij heldere hemel in de Telegraaf, die verrassend veel kritische reacties kreeg ! Burgers die bij onze Platforms absoluut niet bekend zijn! (Daarom diep weg gezet op hun site ?)
2)wij wisten allang wat dit VVA stelsel behelsde. Weg met de handhavings-punten..Locale bescherming verdwijnt.

Voor ons is het enige nieuwe als we het goed begrepen : CDA wordt minder toegepast dan was overeengekomen en het luidruchtrige remmen op de motoren allen buiten piektijden.

Dus liefst geen complottheorien SVP ! Zo komen we weer in vervelende sfeer terecht !
Moet het zo nu echt ?

Hopelijk geven degelijke metingen de komende jaren uitsluitsel ?

Geplaatst door schiphol regio bewoner uit NULL

beste Jan

ik weet ook niet wie gelekt heeft, en heb ook gisteren voor het eerste inhoud van akkoord gelezen op de Alders site; zoals eerder gezegd, ben al enige jaren niet meer actief betrokken hierbij, maar ken wel alle achtergronden en de meest betrokken personen bij de diverse partijen; wil hier als mede regio bewoner graag een open discussie over voeren, zonder individuele andere bewoners te bagataliseren oid; zie ook mijn andere posts

tav meten: weet ook niet precies wat nu echt is afgesproken, maar we hebben met NOMOS en enkele andere gevalideerde systemen op plaatsen m.i. meer dan voldoende materiaal om dit technisch verantwoord te kunnen, wel moeten daar dan ook goede afspraken komen over wat wel en niet, je kunt nauwelijks verwachten dat de huis-tuin-en-keuken meetpostjes van Geluidsnet van dezelfde orde info leveren als NOMOS en Luistervink, maar dat ben je met me eens hopelijk? Deze info geeft wel aanvullende indicatie over meer of minder, maar is absoluut onbruikbaar wat beterft absolute geluidsnivo's en historische vergelijking, door simpele technische opzet, gebrek aan eenduidige installatie en onderhoud en simpele "matching" met individuele vluchten op basis van openbare, maar niet volledige ADS-B info van transponders
tav CDAs: volgens mij moet je hier het groeimodel voor ogen houden, het is niet alles of niets; zover ik begrijp dienen ook deze afspraken geactualiseerd te worden (waar kennen we dat woord van?), dus dan kan voortschreidend inzicht op basis van werkelijke ervaringen worden toegevoegd

Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

Ik verondestel met grote zekerheid: Het werd door sector lieden naar Telegraaf gelekt ! Blij dat je Luistervink noemt. Is verreweg superieur aan Nomos. Wordt een zeer belangrijke kwestie ! Het zou eindelijk een verstandige daad zijn vande Sector om met Luistervink inzee te gaan (Geluidsnet is goed voor de beeldvorming, maar te onnauwkeurig.