Nieuw geluidsstelsel moet groei Schiphol garanderen
Een nieuw geluidsstelsel voor Schiphol moet mogelijk maken dat de luchthaven verder kan groeien. De komende twee jaar is een experiment met het nieuwe stelsel gepland.
Het voorstel hiertoe is vandaag aan demissionair minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, gepresenteerd door de zogenaamde ‘Tafel van Alders’, de adviesgroep onder leiding van oud-minister Hans Alders.
De reeds voorgenomen groei van Schiphol met 510.000 vliegtuigbewegingen tot het jaar 2020 moet volgens het plan wettelijk worden vastgelegd. Dit zijn 30.000 vluchten meer dan nu. Schiphol moet dan wel blijvend voldoen aan de nieuwe geluidsnormen.
Benutting banen
Het nieuwe plan om de geluidsoverlast rond Schiphol binnen de perken te houden voorziet in een maximale benutting van de start- en landingsbanen die het minste overlast veroorzaken. Er komen strikte regels over welke banen onder welke omstandigheden mogen worden ingezet. Dat zou omwonenden meer duidelijkheid moeten geven over te verwachten geluidshinder.
De noodzaak van een nieuw geluidsstelsel werd breed onderkend, omdat het huidige systeem veel te ingewikkeld is. Na een eerder advies van Alders werd in oktober 2008 door de Tweede Kamer besloten een nieuw systeem te onderzoeken.
Start november
Demissionair minister Eurlings stuurt het advies naar de Tweede Kamer en hoopt dat ingestemd gaat worden met het voorstel om op 1 november al te starten met de experimentele fase van het nieuwe geluidsstelsel.
In de Tafel van Alders zijn de verschillende overheden, de luchtvaartsector en bewonersorganisaties. ‘Ik ben blij dat de partijen in staat zijn geweest om zo’n complex vraagstuk tot een goed einde te brengen’ stelt voorzitter Hans Alders.