Nieuw gebruiksjaar afhandeling luchtverkeer Schiphol"meer gebruik van baancombinaties van v

12 november 2007 - door Luchtverkeersleiding Nederland
Brief LVNL aan diverse gemeenten, de CROS, de Tafel van Alders, d.d. 8 november 2007: Op 1 november jongstleden is het nieuwe gebruiksjaar voor de afhandeling van het luchtverkeer op Schiphol ingegaan. Voor dit gebruiksjaar gelden de nieuwe grenswaarden in de handhavingspunten. Deze zijn op 13 juli jongstleden door de minister van Verkeer en Waterstaat aanvaard.
Voor het eerst moet nu voor de volledige periode van twaalf maanden met deze nieuwe grenswaarden worden gewerkt. Bij de vaststelling van deze nieuwe grenswaarden is gewerkt met een prognose met meer gebruik van baancombinaties van vier banen dan voorheen. Deze nieuwe grenswaarden zijn het resultaat van de afspraken die alle partijen aan de zogenoemde tafel van Alders zijn overeengekomen en die hebben geleid tot het advies aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM over het gebruik van Schiphol voor de korte termijn. De milieueffecten van dit advies zijn beschreven in het Milieu Effect Rapport (MER) voor het gebruik van de luchthaven Schiphol voor deze korte termijn.
Om binnen de nieuwe grenswaarden te blijven zet LVNL met ingang van het nieuwe gebruiksjaar baancombinaties in die zoveel mogelijk in lijn zijn met de prognoses gebruikt voor het MER. In de praktijk betekent dit dat het verkeer vaker dan in vorige gebruiksjaren op vier tegelijk in gebruik zijnde banen, twee start- en twee landingsbanen, zal worden afgehandeld. Daartoe is momenteel de Aalsmeerbaan, baan 18L – 36R, per 1 november jongstleden in principe van 07.00 tot 23.00 uur beschikbaar om als vierde baan te worden ingezet. Ook in vorige gebruiksjaren werden combinaties van vier banen gebruikt. Dit gebeurde tijdens de
wisselingen van baancombinaties van twee landingbanen en één startbaan naar combinaties van twee startbanen en één landingsbaan en omgekeerd. Het gelijktijdig gebruik van vier banen duurde daarbij niet langer dan twintig minuten per overgang. Bij de vaststelling van de nieuwe grenswaarden is rekening gehouden met een effectief gebruik van combinaties van vier banen van gemiddeld vier uur per dag in de dagperiode over de gehele periode van het gebruiksjaar.
Op dit moment is nog niet aan te geven op welke momenten de Aalsmeerbaan als vierde baan zal worden gebruikt en hoe lang die perioden van dit gebruik zullen duren. Dit is namelijk niet af te leiden uit de prognose die voor het MER is gebruikt, maar is afhankelijk van de actuele verkeerssituatie en het actuele verkeersaanbod.
Om het verkeer tot 2010 binnen de wettelijke milieugrenzen te kunnen blijven afhandelen was een aanpassing van de grenswaarden in de handhavingspunten aan nieuwe prognoses noodzakelijk. De verwachte volumegroei voor de korte termijn zal niet leiden tot een verhoging van de uurcapaciteit. De groei van het verkeer zal meer over de dag worden gespreid.
Sinds 13 augustus jongstleden is het gebruik van de Kaagbaan, zowel voor starts in zuidwestelijke richting als voor landingen vanuit het zuidwesten, beperkt geweest. De Aalsmeerbaan werd vanaf die datum ingezet voor het verkeer dat geen gebruik meer kon maken van de Kaagbaan. Deze stuurmaatregel was noodzakelijk om te voorkomen dat de grenswaarden in enkele handhavingspunten in het gebied ten zuidoosten van de Kaagbaan, zouden worden overschreden in het gebruiksjaar 2007. Deze stuurmaatregel is per 1 november 2007 vervallen.
Tijdens het verloop van het recent gestarte huidige gebruiksjaar wordt duidelijk hoe de werkelijke verdeling van de geluidbelasting over de omgeving zich ontwikkelt en hoe die zich verhoudt met de aannames. Het is niet uitgesloten dat stuurmaatregelen nodig zijn om te voorkomen de milieugrenzen worden overschreden. We zijn ons ervan bewust dat we u op een laat moment over deze ontwikkelingen informeren. De vele berekeningen die alle luchtvaartpartijen momenteel in het kader van de MER korte termijn en de MER middellange termijn moeten uitvoeren, maakte het niet mogelijk eerder te besluiten hoe de nieuwe grenswaarden “te vertalen” naar baan- en routegebruik op een zodanige wijze dat de kans op overschrijding van de handhavingspunten dit gebruiksjaar zo klein mogelijk blijft.
Geplaatst door Rose uit Randstad
Dus: wettelijke milieugrenzen pas je gewoon aan nieuwe prognoses aan, en klaar is Gerlach.
De uitsmijter is ook heel duidelijk: "...op een zodanige wijze dat de kans op overschrijding van de handhavingspunten dit gebruiksjaar ZO KLEIN MOGELIJK blijft".
Wat een gekeuvel...
Dus: We passen de snelheidsbeperkingen zodanig aan nieuwe prognoses aan dat het aantal overtredingen zo klein mogelijk blijft.