Nieuw: KLM blijvend laag!
SCHIPHOL - “Vergelijk het maar met Albert Heijn”, stelt directeur KLM Nederland Erik Varwijk. “Geen losse prijs-acties meer maar structureel lagere prijzen.” Eigenlijk bestond de situatie al enige tijd: de zwaan vliegt al enkele weken zo’n 25 procent goedkoper op de intercontinentale routes. “De oplettende reisagent had het al kunnen zien”, aldus Varwijk.
Er is voor gekozen omdat passagiers èn zakenpartners door de vele tijdelijke tariefsverlagingen soms in grote verwarring gebracht werden. Daarnaast diende een einde te komen aan te grote prijsverschillen voor ‘dezelfde stoel’. Een bekend fenomeen: passagiers raken aan de babbel en komen erachter dat de man of vrouw naast hen voor een fractie vliegt van wat men zelf betaald heeft. “Daarom hebben we ook de nodige tussenstapjes ingebouwd”, aldus Varwijk.
Vijf intercontinentale tariefsoorten worden gehanteerd, elk met hun eigen voordelen en voorwaarden: Take Off, Economy Flex, Full Flex, WBC Holiday, World Business Class. Met name WBC (World Business Class) is een bijzondere nieuwe ontwikkeling. De markt voor leisure-reizigers die voor de business-class kiezen is duidelijk groeiende. KLM wenst hierop met en speciale klasse in te spelen. De goeddeels vermogende, wat oudere passagier kan (bij een bepaald ‘minimum verblijf’) genieten van volledige business-class-service en dito voorwaarden.
De nieuwe tarieven zijn deels ingegeven door het succes van eenzelfde operatie voor de Europese trajecten. Begin 2005 werd besloten om de klant hiervoor structureel maar liefst veertig procent lagere prijzen te rekenen. Gevolg: bijna twee procent extra marktaandeel en een bezettingsgraad die tot tachtig procent steeg. “Blijvend laag” lijkt derhalve een blijvende strategie voor de KLM. Over nadelige lange-termijn-invloeden op het imago maakt Varwijk zich geen zorgen: “We doen in principe geen dingen die slecht zijn voor het bedrijf”.
Geplaatst door Vos uit Uitgeest
laagvliegen bedoelen?