Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Neem geen besluit over Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 923 
|
 omroep flevoland.nl 
Neem geen besluit over Lelystad Airport

Staatssecretaris Mansveld moet eind dit jaar het luchthavenbesluit voor Lelystad Airport niet vaststellen. Die oproep doet de gemeente Dronten in een zienswijze aan het ministerie.

Tot eind deze week kunnen belanghebbenden hun mening geven over de uitbreiding van het vliegveld. Dronten heeft een advocatenkantoor een kritisch stuk laten schrijven.

Volgens Dronten is uitbreiding van Lelystad Airport nog lang niet nodig, zo geven diverse prognoses aan. Verder is een besluit van de staatssecretaris onrechtmatig, want volgens de gemeente heeft het ministerie verzuimd om alle effecten van de groei van het vliegveld te onderzoeken. Zo is alleen de situatie tot 2025 onderzocht en is er te weinig rekening gehouden met de gevolgen van het vliegverkeer voor de landbouw.

Dronten geeft verder aan dat kabinetsadviseur Hans Alders onvoldoende heeft geluisterd naar voorstellen om de overlast bij Dronten en Biddinghuizen te beperken.
Wethouder Piet Bleeker erkent dat de Alderstafel een democratisch overleg is waarin Dronten niet altijd haar zin kan krijgen, maar als gemeente die de grootste overlast krijgt moeten de opmerkingen van Dronten zwaarder wegen.

Bleeker wil dat de staatssecretaris alsnog rekening houdt met de opmerkingen van Dronten en de groei van het vliegveld beperkt tot 25.000 vliegbewegingen per jaar.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door a.s. uit elburg

Vraag mij serieus af wat de gevolgen worden voor het 'oude land' dus boven Elburg, wezep, Kampen, e.d. Dit is nota bene allemaal stilte- en natuurgebied. Wat moeten we dan straks? Naar die laagvliegende helse machines kijken boven de paarse heide?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ a.s. : Het Uitgeester meer in Noord-Holland WAS ook ooit een stilte en natuur gebied.
Dat is nu niet meer het geval omdat er elke 2 minuten een laagvliegende herriebak over heen gaat, richting Schiphol.

Zo simpel kunnen er dingen worden veranderd in Nederland bv. ten behoeve van de luchtvaartsector.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@ a.s en V.O.S : GEHEEL MET JULLIE EENS ! Alle kennis zou boven water dienen te komen. Je hart draait er toch van om, wanneer je aan dat oude land denkt. Zelf ben ik een frequent bezoeker van Nat Park de Hoge Veluwe. Maar dichterbij liggen inderdaad Elspeet, Nunspeet, Harderwijk e.d. Dat Dronten echt alles uit de kast wil halen snap ik voor 100 %. Toch zit er een fout in hun redenering! Schiphol en Ministerie Manipuleren nu al fiks rond schiphol met draaikont Eurlings in hun kielzog. Deskundigen stellen: Max 475.000 vluchten op schiphol mogelijk. Geen 510.000 Omdat men dreigt vast te lopen, permiteert LVNL zich de grootste drogredenen, en lapt stricte preferentieregels uit VVA volkomen aan haar laars. Onze stellige ervaring : Schiphol zit vol. EN MEER DAN DAT. Lange Jaren van bedrog en gebrek aan een echte visie (Zoals de Eerste Kamer al constateerde in 2003: De Eerste Kamer schreef in 2003: Men hoeft geen Nostradamus te zijn, om te zien,dat dit verkeerd gaat aflopen...!) Ik vertegenwoordig het amstelveense Platform St SWAB en we zijn lid van BLRS. Dus zouden wij veel belang hebben bij uitplaatsing. Maar toen ik de virtuele animatie zag, schrok ik me te pletter, wat Biddinghuizen over zich heen gaat krijgen ...

Geplaatst door a.s. uit Elburg

@V.O.S. en @jhgriese
ik heb een bericht gestuurd naar het LVNL; benieuwd met welke reactie met gaat komen..

ik hou jullie op de hoogte..


Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ a.s. : in het begin zult u waarschijnlijk wel antwoord terug krijgen, al zal dat waarschijnlijk niet aan uw verwachting voldoen.
Indien men met kritische vragen / opmerkingen blijft komen, wordt men geblokkeerd. Dat is de werkwijze van de LVLN in hun ivoren toren........ ik spreek uit ervaring. Het is ronduit teleurstellend dat er geen open dialoog mogelijk is met de sector, terwijl de besluitnemingen die de sector uitvoert, zeer, maar dan ook zeer ingrijpend zijn in negatieve zin, voor de omwonenden! Dit beleid wordt al decennia lang gesteund door de Nederlandse regering, die hier een vorm van staatsterreur mee pleegt.

Grondwet-Artikel 21: "De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu."

Geplaatst door a.s. uit elburg

Nog steeds niets vernomen van het LVNL. Nu bijna een week geleden, zelfs nog geen bevestiging van mijn mail die ik naar hen toe stuurde..

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Beste a.s. Dat verbaasd niets. Onze Achterban moet soms op uitleg c.q vragen 6 weken wachten....

Geplaatst door a.s. uit elburg

Hallo allemaal,
Deze reactie kreeg ik afgelopen week terug van het LVNL; oordeel zelf;

Geachte heer of mevrouw S,

Naar aanleiding van uw bericht van maandag 4 augustus 2014 betreffende de uitbreiding van Lelystad Airport kunnen wij u het volgende
berichten.

Uw vragen hebben betrekking op de afweging tussen het beschikbaar stellen van capaciteit om te kunnen vliegen en de hinder die daardoor ontstaat voor omwonenden en het milieu. Deze afweging is een politieke afweging die wordt gemaakt door het kabinet en de volksvertegenwoordiging. Het kabinet heeft ter ondersteuning van dit proces de Tafel van Alders ingesteld. Ook voor de luchthaven Lelystad is een Tafel van Alders actief.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is, als zelfstandig bestuursorgaan onder het ministerie van Infrastructuur & Milieu verantwoordelijk voor de luchtverkeersdienstverlening aan de burgerluchtvaart in het lagere luchtruim, betrokken bij het proces aan de Tafel van Alders. De rol van LVNL is het ontwikkelen van vliegprocedures (onder andere luchtruim en routes) om de gevraagde vliegcapaciteit te kunnen bieden. LVNL heeft hiertoe een studie uitgevoerd die dit voorjaar aan de Alderstafel is aangeboden. Bij het ontwikkelen van de routes binnen deze studie, is nadrukkelijk rekening gehouden met de Natura 2000 gebieden en het vermijden van woonkernen.

Voor informatie over deze studie, de inbreng van omwonenden en de stand van zaken betreffende de uitbreiding van Lelystad Airport verwijzen wij naar de website van de Tafel van Alders: http://www.alderstafel.nl/lelystad.html

Wij vertrouwen erop met deze informatie uw vragen naar behoren te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Klachtencoördinator
Luchtverkeersleiding Nederland
E-mail: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Postbus 75200
1117 ZT Schiphol