Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nederlandse luchtvrachtindustrie wil aanpak knelpunten Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 643 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Nederlandse luchtvrachtindustrie wil aanpak knelpunten Schiphol

SCHIPHOL - Brancheorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN) heeft namens de Nederlandse luchtvrachtindustrie een brief gestuurd aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Daarin wijst ACN de nieuwe minister op het belang van luchtvracht voor de positie van Schiphol en de Nederlandse economie. “De mainport Schiphol kan niet bestaan zonder gezonde ontwikkeling van de luchtvrachtsector”, stelt ACN.

Wat daarvoor nodig is, staat volgens ACN in het rapport ‘Samen werken aan knelpunten luchtvrachtindustrie’. De tekst is door ACN opgesteld in samenwerking met EVO, FENEX en ORAM, organisaties die opkomen voor de belangen van de logistiek en het bedrijfsleven. Ze hebben teleurgesteld gereageerd op het bescheiden bedrag dat het nieuwe kabinet heeft uitgetrokken om de knelpunten in de wegeninfrastructuur op te lossen.

De organisaties roepen de minister op om vooral te zorgen voor verbetering van de bereikbaarheid van Schiphol door een snelle uitvoering van vele infrastructuurprojecten
“Zonder vracht zou onze nationale luchthaven degenereren tot een secundaire luchthaven”, stellen de organisaties

Ze vinden dat het dreigende capaciteitstekort op korte en middellange termijn zo snel mogelijk het hoofd moet worden geboden om afkalving van de vervoersfunctie van Schiphol te voorkomen. Ook wijzen de organisaties op het belang van de vervoerscapaciteit op de regionale luchthavens voor de regionale economie.

Toch kunnen de geluidsproblemen rond Schiphol niet op de regionale luchthavens opgelost worden. “Zelfs in de meest optimistische scenario’s spelen zij een beperkte rol in de nationale capaciteitsbehoefte: nog niet eens één jaar groei van Schiphol zou daar opgevangen kunnen worden.”

Volgens de organisaties is het dringend nodig om de capaciteit van de wegen van en naar Schiphol te vergroten, met name de snelwegen A1, A2 en A4, en de Amsterdamse ringwegen A9 en A10. Vooral de Bloemenveiling Aalsmeer en de luchtvrachtindustrie op Schiphol-Zuidoost hebben behoefte aan betere verbindingen met de snelwegen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. griese uit Amstelveen

En zo blijven we in cirkels ronddraaien:
Meer vliegen, meer vracht, en steeds meer wegen die vast lopen, zoals Bureau Oranjewoud(onderzoek in opdracht van de Tweede Kamer)in 1998 al concludeerde. Vracht moet maar naar de Tweede Maasvlakte.
Oud wethouder van Wijnen, Aalsmeer: Het grootste deel van de bloemen van de Bloemenveiling gaat over de weg.(Dat zou overigens deels ook via vrachtschepen per water kunnen.)

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Qua geluid is Schiphol een gezwel in de Randstad, infrastructureeltechnisch is het een embolie.

Hoe onnozel zijn de vrachtvervoerders als ze beseffen dat regionale opvang van overlast nog geen jaar groei van Schiphol kan opvangen maar niet willen begrijpen dat de gewenste verbouwing van de infrastructuur veel meer kost dan het geheel en al verplaatsen van de luchthaven waar je deze problematiek niet hebt?