Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Natuurramp brengt administratieve wanorde aan het licht

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 605 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Natuurramp brengt administratieve wanorde aan het licht

AMSTERDAM - De natuurramp in Azië heeft een administratieve waanzin in de reissector aan het licht gebracht, schrijft luchtvaartjournalist Arnold Burlage vandaag in De Telegraaf. De reisorganisaties blijken niet op de hoogte van de namen en adressen van veel vakantiegangers die bij reisbureaus hebben geboekt, aldus de journalist.

De administratieve wanorde is, volgens het artikel in De Telegraaf, een gevolg van een boycot, waarmee de reisagenten proberen te voorkomen dat de reisconcerns hun klanten voor de klandizie in de toekomst direct gaan benaderen. Het is al een lang bestaande deal.

“Het zorgt bij het zoeken naar contacten met het thuisfront bij dit soort rampen alleen maar voor onnodige vertraging”, erkent algemeen directeur Steven van der Heijden van marktleider TUI met merken als Holland International, Arke, Kras en Azië-specialist De Boer en Wendel.

Als de reisleiding in een rampgebied reizigers mist, kan bijvoorbeeld ook niet onmiddellijk bij achterblijvers navraag worden gedaan of die wellicht weten waar de vermisten verblijven, wanneer het laatst contact is geweest en of mogelijk een alternatief reisprogramma wordt gevolgd. Zo kan langdurig onnodig naar pseudo-vermisten worden gezocht.

“De reisagent beschouwt zich als alleen vertegenwoordiger van de vakantieganger”, zegt de TUI-topman tegen luchtvaartjourlaist Arnold Burlage, doelend op een artikel in de agenturenovereenkomst, dat naast de namen van de reizigers een ‘noodnummer’ voor achterblijvers genoemd mag worden.

De TUI-directeur: “Het noodnummer van de achterblijvers, dat wij op de boekingspapieren terugvinden, blijkt vaak het telefoonnummer van het reisbureau. Dat beschouwt zich nu eenmaal als het eerst aangewezen alarmeringspunt. Familie, laat staan het adres van onze klanten, is dan niet gemakkelijk vindbaar. We moesten daarom nu onnodig op Tweede Kerstdag reisagenten van huis naar de zaak laten gaan om die gegevens op te zoeken”.


Reacties op dit bericht