Nader onderzoek angstmeldingen Schiphol
SCHIPHOL - Wie een melding indient over angst of vervuiling rond vliegtuigen op Schiphol, moet in het vervolg verplicht een toelichting geven.
Het afgelopen jaar steeg het aantal angstmeldingen, maar bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) blijft het gissen naar de redenen. ,,Om meer inzicht te krijgen bij de meldingen van angst of vervuiling zijn klagers nu verplicht een nadere uitleg te geven. Hiervoor was dat niet verplicht’’, laat BAS weten.
In het verleden waren er wel aanwijsbare pieken zoals het toestel van Royal Air Maroc dat ganzen in de motor kreeg, laag over Haarlem en Spaarndam scheerde en een noodlanding maakte op Schiphol. Een andere piek was na het KLM-toestel dat niet vanaf de Zwanenburgbaan opsteeg maar vanaf de taxibaan en natuurlijk na het neerstorten van de Boeing van Turkish Airlines in een akker voor de Polderbaan.
Milieuklachten slaan volgens BAS mogelijk op bewoners die zich zorgen maken over hun gezondheid. Maar er zijn ook meldingen over olielekkages
Geplaatst door gerard uit NULL
2) Des te meer invoervelden je bij BAS verplicht moet invullen, des te minder melders. Ik kan de krantenkop voor volgend jaar alweer voorspellen.