Platform Vlieghinder Kennemerland
 

NMa vindt Schiphol en ProRail te machtig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1440 
|
 nrc.nl 
NMa vindt Schiphol en ProRail te machtig

De NMa hekelt in een rapport de dominante positie van de nationale luchthaven en de spoorbeheerder.

Door Lex Boon

BINNENLAND - Luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerbedrijven staan machteloos tegenover Schiphol en spoorbeheerder ProRail. Ze zijn in de praktijk niet in staat om te onderhandelen over tarieven. Dat concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in een vandaag gepubliceerd rapport.
De NMa hekelt in het rapport (pdf) de dominante positie van de nationale luchthaven en de spoorbeheerder. In de praktijk kunnen luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerders alleen via het ministerie van Infrastructuur en Milieu of de politiek druk uitoefenen op de twee monopolisten, constateert de mededingingsautoriteit.

“In rechtstreekse onderhandelingen over bijvoorbeeld tarieven, zijn luchtvaartmaatschappijen en spoorvervoerders niet in staat een vuist te maken.”
De NMa geeft als voorbeeld van de machteloosheid van lucht- en spoorwegmaatschappijen dat Schiphol en ProRail hun klanten niet serieus consulteren als ze tarieven willen wijzigen, hoewel ze dat wettelijk wel verplicht zijn. Uit eerder onderzoek in andere Europese landen was al gebleken dat vervoerders ook daar weinig in de melk te brokkelen hebben.

De NMa adviseert de betrokken partijen de discussie over de effectiviteit van de regulering in de luchtvaart- en spoorsector voort te zetten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Schiphol is niet alleen maar dominant voor luchtvaart-maatschappijen. Ook naar Omwonen-den is zij zeer dominant.... Schiphol blijkt ZELF de Geluidbelasting in de grenswaarden te BEREKENEN! (Info van Instectie I en M) Met hulp van die arrogante LVNL, denkt men zich alles te kunnen permiteren. Ook handelt Schiphol zelf alle klachten van burgers af. De slager die zo haar eigenvlees keurt. En dat in een land dat zich Rechtstaat noemt ??

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Wat iedereen eigenlijk al lang wist, wordt nu eindelijk door een officiële instantie bevestigd.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Las in de krant dat de sector nogmaals ruimbaan heeft verkregen van het demisionaire kabinet om in iedergeval tot 2020 flink uit te breiden. Als ik zulke berichten lees en deze berichten vergelijk met het bericht zoals hier boven, weet ik het niet meer. Wat doen we met een bevestiging zoals deze? Voor kennisgeving aannemen?
De herrie neemt helaas nog steeds toe, de sector is nog steeds arrogant en de verantwoordelijke instanties zijn nog steeds horende doof en ziende blind!

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Schiphol is niet zomaar een beetje groot bedrijf dat zich vanwege haar omvang een arrogant gedrag aanmeet maar het is in feite een overheidsbedrijf. Is de arrogantie van Schiphol niet vergelijkbaar met die van Amsterdam (de republiek die dorpen eet en meent eigen wetgeving te hebben) en die van de Kunduzpartijen bij het Kunduzakkoord van april (die meenden alle afspraken met sociale partners gewoon te kunnen versnipperen)? Is de arrogantie van Schiphol dan geen symbool van een diepe kloof tussen overheid en burger? Ik vraag het me vaak af.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Boeing, Geheel met u eens. Je kan tegen-woordig geen krant openslaan, of er staat weer een fraude geval, of graaigedrag in..16 miljoen pensioengeld weg bij CBR, Vestia, Idioot hoge salarissen, bij ziekenhuizen , woning corporaties. Als ik goed ben ingelicht, verdienen 4 toplieden bij LVNL 700.000 op jaarbasis.