NMa verplicht Schiphol luchthaventarief te verlagen
SCHIPHOL -
De luchthaven Schiphol moet de vanaf 1 april geldende luchthaventarieven met 3,5 miljoen euro verlagen. Dat heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) opgedragen naar aanleiding van een klacht van KLM en BARIN, de brancheorganisatie voor de luchtvaartmaatschappijen.
Schiphol brengt voor het gebruik van de luchthaven tarieven in rekening bij luchtvaartmaatschappijen, zoals de landingstarieven en de tarieven voor de afhandeling van passagiers- en hun bagage. Volgens het jaarverslag van Schiphol bedroegen de havengelden vorig jaar 613 miljoen euro.
Schiphol moet het per 1 april verlaagde tarief nu met 3,5 miljoen euro terugbrengen omdat ten onrechte de kosten voor het plaatsen van een geluidswal naast de Polderbaan (tegen het grondlawaai) worden doorberekend aan de maatschappijen. Het plaatsen van een geluidswal tegen grondlawaai is niet wettelijk verplicht en kan daarom niet worden verhaald op de vervuilers. Daarnaast heeft Schiphol ten onrechte de kosten voor het werven en opleiden van personeel voor de bagageafhandeling in de tarieven opgenomen, net als een accountantscontrole.
Op een aantal andere punten heeft de NMa de klagers niet in het gelijk gesteld. Ook easyJet diende een klacht in tegen de tarieven en voorwaarden van Schiphol. Naar deze klacht wordt nog onderzoek gedaan.