NMa onderzoekt machtspositie Schiphol
SCHIPHOL -
Hoe machtig is Schiphol als luchthaven in Nederland en wordt die positie wellicht misbruikt? Dat is de belangrijkste vraag in een onderzoek dat de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) begint.
Op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt bekeken of Schiphol nog steeds een economische machtspositie heeft op het gebied van luchtvaartactiviteiten, zoals de NMa in 2001 al vaststelde. Daarbij moet worden gedacht aan het ter beschikking stellen van start- en landingsbanen en het afhandelen en beveiligen van passagiers en bagage. Kan bij voorbeeld een nieuwkomer terecht op Schiphol? Kan je maatschappijen als EasyJet wel verplichten om aan voorzieningen mee te betalen die ze zelf niet nodig hebben?
Onderzoeksbureau German Airport Performance (GAP) voert het onderzoek namens de NMa uit. In het onderzoek gaat GAP eerst de relevante markt(en) in kaart brengen om daarna de machtspositie van Schiphol te bepalen. Tot voor kort werd Schiphol gezien als de monopolist in Nederland, zeker ook omdat Schiphol ook de luchthavens Lelystad, Eindhoven en Rotterdam runt. Maar sinds de vliegtaks hebben Nederlanders ook de luchthavens net over de grens ontdekt als alternatief. Met name op het gebied van vakantievluchten is daardoor het monopolie van Schiphol gebroken.
De NMa streeft ernaar dit rapport begin 2010 af te ronden. Daarna betrekt het ministerie het rapport bij de evaluatie van de Wet luchtvaart. Indien Schiphol toch te machtig is, wordt bekeken of nadere regulering wenselijk is.
Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen