Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Missers breken Schiphol op

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 167 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
HvS_beleef_Schiphol.JPG

ANALYSE door Yteke de Jong

Topman Benschop onder vuur om lange rij tegenvallers

Schiphol moet naar zee. Dat is eerder afgeschoten, maar wonen en vliegen gaan niet samen


Schiphol worstelt met dure bouwmissers, waarvoor de luchthaven in 2017 al werd gewaarschuwd. Verder is sprake van leegloop aan de top, ruzie met de klanten, de coronacrisis en boze omwonenden die willen dat de luchthaven naar zee vertrekt.

Ondanks zijn altijd positieve woorden is er nog bitter weinig terecht gekomen van de plannen waarvoor topman Dick Benschop in 2018 werd aangetrokken. Het lukte hem niet om Lelystad Airport open te krijgen. Evenmin wist hij de groei boven de 500.000 vliegbewegingen te verzekeren. En er is sprake van een leegloop aan de top. Zo vertrekt directeur vastgoed Jan Willem Weissink naar Reggeborgh, de investeringsmaatschappij van de familie Wessels. Ook operationeel directeur Birgit Otto vertrekt. Onder haar leiding was sprake van logistieke problemen.

A-pier

Schiphol negeerde waarschuwingen van Nederlandse bouwers om de nieuwe A-pier vooral niet op een Angelsaksische manier aan te besteden. Het plan kwam uit de raad van commissarissen (rvc), die enthousiast waren om het bouwproject eens op een andere manier te proberen. De Schiphol-top negeerde waarschuwingen van bouwers, zo melden meerdere bronnen. „Het project was te complex om op deze manier in de markt te zetten. Dat kun je alleen uitvoeren in samenwerking. Schiphol huurt al die deskundigheid extern in, waardoor de kosten nog meer uit de hand lopen. Ondanks waarschuwingen vanuit de bouwwereld heeft de rvc doorgezet”, meldt een ingewijde. De luchthaven gaat niet in op de rol van de rvc.

De zogeheten Fidic-contractvorm is gunstig voor aannemers, maar in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk wordt een project zonder blikken of blozen stilgelegd als er iets niet deugt. Dit gebeurde niet bij de A-pier. „Door alle processen en procedures zijn de kosten helemaal geëxplodeerd. Dit is echt een rommeltje”, meldt een andere bron. De overschrijding loopt in de honderden miljoenen, wat ook zijn weerslag heeft op de relatie met de luchtvaartmaatschappijen, die deze kosten uiteindelijk zullen moeten ophoesten. Zij zijn naar consumentenwaakhond ACM gestapt om een tariefsverhoging van 37 procent voor hun rekening van tafel te krijgen.

Verschillende vanuit het buitenland gehaalde topmanagers vertrokken weer omdat ze geen grip op het project kregen. Ook André van den Bergh vertrok, hij had de bouw vanuit de Schiphol-directie onder zich. Vorige week werd bekend dat jurist Jaap Winter de rvc van Schiphol komt versterken.

Maar voor wie bouwt Schiphol die nieuwe pier? Door corona is het aantal vliegbewegingen met de helft teruggevallen. Het kabinet wil wel dat Schiphol een mondiaal luchtvaartknooppunt blijft. De luchtvaartnota, die dat moet regelen, moet echter nog vastgesteld worden door de Tweede Kamer. „Schiphol mag in de toekomst groeien zolang de luchthaven binnen bepaalde grenswaarden voor geluid en emissies blijft. De vraag is hoe streng die grenswaarden zullen worden”, zegt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout.

Milieuvergunning

De Schiphol-directie bleek niet tijdig een milieuvergunning te hebben geregeld, zo bleek na de beruchte stikstofuitspraak van de Raad van State in 2019. Nog altijd ligt de aanvraag op het ministerie van LNV.

Milieudefensie eiste donderdag van Schiphol dat er binnen een paar maanden een klimaatplan moet liggen. Een deel van de omwonenden wil krimp naar maximaal 350.000 vliegbewegingen, maar volgens de luchthaven is dat niet nodig omdat de herrie minder wordt in de toekomst. „De piek in geluidsoverlast is geweest en wordt straks minder door nieuwe vliegtuigen”, aldus een zegsman van Schiphol.

De nationale luchthaven heeft ook geen stappen gezet naar een serieuze studie voor verplaatsing naar de Noordzee. Matt Poelmans van de Omgevingsraad vindt dat een grote overstapluchthaven en de bouw van een miljoen woningen in de Randstad niet mogelijk is. „Als het kabinet daarvoor kiest, moet Schiphol naar zee. Dat is eerder afgeschoten, maar wonen en vliegen gaan niet samen.”

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De directie van Schiphol zal weer gaan klagen en bedelen bij het pro-luchtvaartkabinet.
Het weer onder de VVD-paraplu geplaatste I&W zal er ongetwijfeld in mee gaan.
Zo blijft alles bij het oude en zijn de inwoners nog steeds de klos.
Nederland wordt door het beleid van de VVD, langzaam meer en meer onbewoonbaar.

Geplaatst door Rob uit Amsterdam

„De piek in geluidsoverlast is geweest en wordt straks minder door nieuwe vliegtuigen”, aldus een zegsman van Schiphol. "

Die stillere vliegtuigen helpen niet indien het aantal hoger wordt. Meer vluchten die in totaliteit minder geluid produceren geven meer overlast door de hogere frequentie. Dit is ook heel duidelijk aangegeven door Hans Alders bij zijn afscheid. Hij gaf ook aan dat het 'groeiverdienmodel' waarbij 50% van de geluidswinst mag worden ingezet voor groei en 50% voor minder geluid , maatschappelijk niet te rechtvaardigen is door de daardoor toenemende overlast.


Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Het verder verzieken van het klimaat met valse voorstellingen als elektrisch vliegen en duurzame vliegtuigbrandstoffen mag niet doorgaan. Ook niet de toenemende herrie, waarvan men zeer twijfelachtig beweert dat het minder gaat worden. Dit gaat zeker niet gelden onder de herriegoten die men gaat doordrukken. Ja, wel misschien volgens de gehanteerde berekeningswijze met maten als Lden, maar in werkelijkheid ga je alle vliegtuigpassages blijven horen tot je er horendol van wordt, met name onder de Polder- en Kaagbaan.

Wonen en vliegen gaan inderdaad niet samen en meer vliegen ondermijnt direct het klimaatbeleid. Het is toch te idioot voor woorden, dat wij straks (via de belasting) in allerlei klimaatmaatregelen moeten investeren, terwijl dit zieke beleid gewoon doorgaat. Verhuizen is ook niet meer te doen met die krankzinnige prijzen en het slinks tegen elkaar laten opbieden van kopers. En waarom moeten we ons weg laten pesten?

Ik vrees, dat een gang naar de rechter heel hard nodig is. De actie van Milieudefensie is een begin. En dan maar hopen, dat de lobby niet doordringt tot in de Raad van State!

Op naar een definitief kleiner Schiphol met beëindiging van de geluids- en milieuterreur, en het definitief afzien van Lelystad Airport!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.